Levend Lab nóg levendiger: Leidsch Dagblad over verhuizing

Het Levend Lab gaat verhuizen. En dat is een behoorlijke klus: van het zoeken naar een geschikte locatie en het uitgraven van 32 nieuwe slootjes, tot het wachten op nieuwe waterdiertjes. Milieuwetenschapper Martina Vijver en ecoloog Maarten Shrama vertellen erover aan het Leidsch Dagblad.

Het voormalige Levend Lab moest plaatsmaken voor een uitbreiding van het Bio Science Park. Maar gelukkig werd er op datzelfde park een nieuwe locatie gevonden. Hier, vlakbij Naturalis, zullen Leidse onderzoekers en studenten wederom de gevolgen van watervervuiling op het waterleven bestuderen.

Levend Lab op bruisende locatie
'De nieuwe plek geeft ons de mogelijkheid het Levend Lab nog levendiger te maken!', aldus Schrama. 'Midden op het Bio Science Park kunnen mensen met verschillende expertises elkaar ontmoeten.' Ook in het nieuwe café VRIJ, dat pal naast het Levend Lab komt.

Het beste van twee werelden
'We hebben de afgelopen jaren veel geleerd,' vertelt Vijver. 'Dus wat toen fout ging, gaat nu beter.' Toch was ook het oude Levend Lab een groot succes. Alles wat je in het lab test en de manier waarop, kunnen we in het Levend Lab ook, maar dan mèt de complexiteit van de natuur. De voordelen van het lab en de voordelen van het veld komen hier samen.'

Nog even geduld
In het nieuwe lab willen de onderzoekers nog meer nieuws onderzoeken, zoals het effect van lichtvervuiling en nieuwe materialen uit de nanotechnologie. Maar eerst moeten de nieuwe slootjes bewoond zijn. Het waterleven uit de omgeving krijgt deze winter de tijd om de nieuwe slootjes te vinden. In het voorjaar is het lab klaar voor onderzoek.

Uniek en intensief
Ondanks het succes blijft het Levend Lab de enige in haar soort. 'We zijn vrij uniek,' zegt Vijver. 'Het aanleggen en monitoren van de slootjes kost dan ook veel mankracht.' En vergeet de rest van de werkzaamheden niet: 'Van de ontwikkeling van meetmethodes tot het oplossen van impactvraagstukken en van rondleidingen met scholieren tot biologische en toxologische vraagstukken. Niet iedereen
heeft die capaciteit in huis.'

Lees het gehele artikel in het Leidsch Dagblad - Het Levend Lab leeft door in het hart van het Bio Science Park (€)