Een andere Brahms

Op zoek naar verloren 19e-eeuwse expressiemiddelen met het orkest als laboratorium

“Op het conservatorium leren we studenten dat ze bij een crescendo absoluut niet sneller mogen gaan spelen en bij een decrescendo niet moeten vertragen. Uit mijn onderzoek naar hoe orkesten speelden in de negentiende eeuw, werd duidelijk dat het in die tijd juist heel gewoon was om dat wel te doen.”

Violist en dirigent Johannes Leertouwer doet onderzoek naar in onbruik geraakte 19e -eeuwse expressiemiddelen en past deze toe in de orkestmuziek van Johannes Brahms, in het kader van een promotietraject aan de  Academy of Creative and Performing Arts (ACPA)

Hoe dat klinkt, horen we op donderdag 16 en vrijdag 17 september.  Op donderdag 16 september speelt het speciale projectorkest, met docenten, studenten en alumni, in de Haitinkzaal van het Conservatorium van Amsterdam, de Derde Symfonie en het Tweede Pianoconcert van Brahms, met pianiste Olga Pasjtsjenko. Op vrijdag 17 september wordt het programma gespeeld in de Stadsgehoorzaal in Leiden.

Schokkend anders

Volgens NRC-recensente Mischa Spel in 2020 is het ‘schokkend anders en vaak veel reliëfrijker; het is wennen voor gevorderden!’ Volgens professor Clive Brown, een van de meest vooraanstaande experts op het gebied van de 19e -eeuwse speelwijzen, vraagt het van alle betrokken musici 'een flinke dosis moed, om vanuit een fundamenteel andere optiek te spelen en oude gewoontes overboord te zetten.' Clive Brown is als adviseur van Leertouwer aanwezig tijdens de repetities van het project.

Op zaterdag 18 september komt eregast Sir John Eliot Gardiner naar het Conservatorium van Amsterdam (CvA) om in een rondetafelgesprek met Johannes, musici uit zijn orkest en studenten van het CvA van gedachten te wisselen over Brahms.

Podcast

Op 15 september brengt de NTR het eerste deel uit van een zesdelige podcast over het Brahms onderzoek van Johannes Leertouwer, Tussen de Noten, gemaakt door muziekjournaliste Myrthe van Dijk en KurtaDocs.

In het Avondconcert (NTR) van 20 september zendt NPO radio 4 de opname van het eerste project (2019) van het Brahms project orkest uit, met het Eerste Pianoconcert met Paolo Giacometti op een Blüthner vleugel uit 1857 en de eerste Symfonie. De
opnames van de andere jaargangen volgen later.

*Dit project wordt mogelijk gemaakt door het Conservatorium van Amsterdam, Universiteit Leiden, Stadsgehoorzaal Leiden, het Leids Universiteits Fonds en Stichting De Zaaier.