Aleydis Nissen wint de Andrés Bello-prijs (Institut de Droit International)

Tijdens de 80e sessie van het in Genève gevestigde Institut de Droit International kreeg Aleydis Nissen de Andrés Bello Prijs. De wedstrijd werd in 1931 opgericht door James Brown Scott en wordt sindsdien uitgevoerd onder auspiciën van het Institut.

Aleydis Nissen

Dertien bekende internationaal rechtsgeleerden verlenen om beurt hun naam aan de J.B. Scott Prijs. De Andrés Bello Prijs bekroont de beste doctoraatsthesis wereldwijd over ‘Noord-Zuid Relaties en Internationaal recht’.

Na een blinde review besloot de jury de prijs toe te kennen aan Nissens proefschrift ‘Business and human rights: the role of Europan Union member states in developing accountability mechanisms for corporations from developing and emerging states’. Uitzonderlijk waren er twee James Brown Scott Prijs-winnaars. Baptiste Delmas (La Rochelle Université) won eveneens de Andrés Bello Prijs voor zijn proefschrift getiteld La compétence universelle du juge en droit du travail’.

De 80e sessie en prijsuitreiking werden gepland in Peking, maar gingen uiteindelijk vanwege de aanhoudende Covid-19-pandemie online door. Na een introductie door vice-president Marcelo Kohen werd Pierre-Marie Dupuy vergezeld door zijn collega-juryleden - Dire Tladi en Jeannette Irigoin-Barrenne - om hun beslissing bekend te maken. President Xue Hanqin rondde af en startte een dialoog tussen het Institut en de Chinese Society of International Law over Internationaal recht en mondiaal bestuur - multilateralisme in de postpandemische wereld’.

Nissen zegt: ‘In 1826 beschreef Bello in zijn gedicht Silva a la Agricultura de la Zona Tórrida hoe Europese consumptie het land en de mensen in Zuid-Amerika overbelastte. Terwijl Europese consumptie de afgelopen eeuwen alleen maar is toegenomen, worden de rechten van mensen in het “globale Zuiden” tegenwoordig ook aangetast door hun “eigen” bedrijven. Verrassend genoeg hebben onderzoekers in het domein “bedrijven en mensenrechten” dergelijke bedrijven grotendeels over het hoofd gezien. Ik besloot daarom de rol van de Europese Unie in de regulering en remediëring van mensenrechtenschendingen door bedrijven uit het “globale Zuiden” te onderzoeken in mijn proefschrift.’

In 2016 kreeg Nissen een PhD-beurs van Cardiff University’s School of La wand Politics om aan haar onderzoeksvoorstel te werken. Sinds 2020 werkt ze als postdoc in Leiden en Brussel. In dat jaar behaalde ze twee 3-jarige onderzoeksbeurzen van het FWO in Vlaanderen en FNRS-F.R.S. in Wallonië. Momenteel is Nissen ook haar proefschrift aan het omvormen tot een monografie met de titel ‘The European Union, Emerging Global Business & Human Rights. Ze onderhandelt met CUP over het boekcontract voor publicatie in de serie Cambridge Studies in European Law and Policy. Chicago Journal of International Law Online zal ook haar volgende paper over corruptie binnenkort publiceren.