Roland Timmerman/LOFAR

Meest gedetailleerde sterrenstelselfoto's ooit zijn wereldnieuws

Media over de hele wereld berichtten erover: de meest gedetailleerde beelden van sterrenstelsels tot nu toe, gemaakt door radiotelescoop LOFAR. Het internationale team achter deze fantastische resultaten werd geleid door Leah Morabito van Durham University, en bestond onder andere uit drie getalenteerde Leidse astronomen.

‘Astronomen zien sterrenstelsels in ultra-high definition’, kopte de BBC over de wonderlijke foto's, waaraan bijna tien jaar is gewerkt. Ook media in onder meer China, Indonesië, Spanje en de VS berichtten over het onderzoek. Op 17 augustus is een speciale uitgave van het tijdschrift Astronomy & Astrophysics verschenen, gewijd aan 11 papers waarin de resultaten worden beschreven. Lees alles over de ontdekking in het persbericht van ASTRON.

Promovendi Christian Groeneveld, Roland Timmerman en Frits Sweijen van de Sterrewacht Leiden werkten mee aan de onderzoeken. In het Engelstalige bericht vertellen zij iets over hun inspanningen en ervaringen.