NOS: Foto van platgeslagen mug helpt onderzoekers bij bestrijden muggen

Een vervelende mug in je slaapkamer platgeslagen? Maak een foto, stuur ‘m op naar de Mosquito Alert App en help de wetenschap! Europese onderzoekers brengen met de data in kaart waar broedplaatsen zijn van ziekteverwekkende muggen. Op die manier hopen ze muggen beter te kunnen bestrijden, vertelt Leidse muggenonderzoeker Maarten Schrama tegen NOS.

Door klimaatverandering komen ziekteverwekkende muggen steeds vaker voor in Europa. Vorig jaar liepen zeven mensen in Nederland nog het Westnijlvirus op. Met de ingezonden muggenfoto’s kunnen Europese onderzoekers bepalen waar muggenonderzoek nodig is. In de natuur weten de onderzoekers al redelijk goed waar de muggen zitten. ‘Maar in stedelijk gebied is het een ander verhaal,’ aldus Schrama in het nieuwsbericht.

De onderzoeker verscheen ook in het NOS Journaal van acht uur, samen met studente Laure Lemmerswaal.

In de media