'Onbegrepen onsterfelijkheid' wint Capstone Conferentie 2021

‘’Wat een verbluffende onderwerpen!’’, zegt een student. Het is 21 mei, en zo’n vijftig Humanities Lab studenten zijn bij elkaar gekomen in een Teamsvergadering. Het werk dat ze de afgelopen drie jaar als honoursstudenten gedaan hebben, komt deze middag samen in de Capstone Conferentie, waar twee prijzen uitgereikt zullen worden.

De conferentie is het slotevenement van de zogenoemde Capstone Projecten. De afgelopen twee maanden hebben de Humanities Lab studenten in teams onderzoek verricht naar verschillende onderwerpen. Hoe kunnen de geesteswetenschappen bijdragen aan duurzame ontwikkeling? Kunnen overheden zich aanpassen aan snelle technologische ontwikkelingen? En wat voor een rol speelt sociale media in het fenomeen van ‘post-truth’-politiek?

"Veel mensen hebben een verkeerd beeld van onsterfelijkheid"

De onderzoeksprojecten leiden tot een adviesrapport en een poster: vandaag presenteren studenten het laatstgenoemde. Als het evenement fysiek plaatsvond, zou de conferentieruimte een kleurig geheel zijn geweest. ‘’Ik had jullie graag allemaal in het echt gezien’’, zegt Jan Sleutels, voorzitter van het Humanities Lab.

Ondanks de digitale vorm van het evenement zit de sfeer er deze middag goed in. Studenten unmuten zichzelf om voor elkaar te applaudisseren, de chat staat vol complimentjes, en elke nieuwe groep stelt provocerende vragen.

Veelzijdig

‘’Door Eurovisie lijkt het misschien alsof Europeanen allemaal beste vrienden zijn’’, zegt een student, ‘’maar euroscepticisme is nog altijd wijdverspreid.’’ Euroscepticisme, zo heeft haar team ontdekt, is niet alleen een politiek concept - het vindt zijn oorsprong in een veelzijdigheid aan fenomenen. Socio-culturele verschillen, economische ongelijkheid en geografische afstand, bijvoorbeeld. ‘’Daarom zijn de geesteswetenschappen zo belangrijk om euroscepticisme echt te begrijpen.’’

Een andere groep heeft kunstwerken over migratie bestudeert. Het team ontdekte dat sommige kunstwerken migranten portretteren als één grote groep - vaak via beeldtaal als golven of stromen. Daardoor kan een kunstwerk verdoezelen dat er binnen de parapluterm ‘migrant’ een enorme diversiteit schuilgaat, legt teamleider Julia uit. Kunstwerken die juist wél de nadruk leggen op de migrant als individu, maken ruimte voor genuanceerde discussies over migranten. Wie zijn ze en wat is hun verhaal?

Sciencefiction

Gedurende het evenement geven de studenten scores aan elkaars presentaties en posters. De groepjes met de hoogste scores gaan met cadeaubonnen naar huis. ‘’Je zult het niet geloven!’’, lacht Jan Sleutels. Eén groepje heeft zowel de presentatie- als posterprijs gewonnen. De eer gaat naar team immortality, onder aansturing van teamleider Muriël.

De winnende poster over onsterfelijkheid.

Mensen hebben vaak een verkeerd beeld van onsterfelijkheid, staat er op de poster van de groep. Ze denken dat het een idee uit sciencefiction is, maar vormen van onsterfelijkheid bestaan echt in het hier en nu. Zo hebben digitale technologieën ervoor gezorgd dat digitale reflecties van een persoon door kunnen leven, terwijl de originele persoon al lang is overleden.

Drie jaar verdieping

Alle presentaties zijn gegeven, de prijzen zijn uitgereikt, en het evenement nadert zijn einde. De vragen die de studenten hebben opgeworpen hangen nog in de lucht. Als deze de middag één ding geleerd heeft, dan is het dat de geesteswetenschappen essentieel zijn om grote veranderingen in de wereld te kunnen begrijpen. Voor de studenten is dat een passende conclusie na drie jaar verdieping in de geesteswetenschappen, in al hun veelzijdigheid.

Tekst: Marjolijn van Raaij