Universiteit Leiden

nl en

Nieuw Research Support Portal: alle informatie over onderzoeksondersteuning op één plek

Alle informatie over de beschikbare onderzoeksondersteuning aanbieden op één plaats, dat is de bedoeling van het nieuwe Research Support Portal. Beleidsmedewerker onderzoek Marcel Belderbos vertelt over het onlangs gelanceerde platform.

‘De ondersteuning voor onderzoekers is verspreid over allerlei verschillende plekken, van de verschillende instituten tot SAZ ,’ vertelt hij. ‘Veel onderzoekers weten informeel goed de weg, maar soms kost het toch veel tijd om een antwoord te vinden op hun vragen. Het Research Support Portal is bedoeld voor die gevallen waarin de bestaande lijntjes niet volstaan. Onderzoekers kunnen dan toch snel de juiste ondersteuning vinden.’

Eenvoudig zoeken

In het portal is vrijwel alle beschikbare informatie over ondersteuning voor het doen van onderzoek samengebracht. Van promovendus tot hoogleraar: elke onderzoeker kan er terecht. Belderbos: ‘Er is echt vanuit de onderzoeker gedacht. De informatie is geclusterd in drie fasen: voor, tijdens en na het onderzoek. Je kunt er eenvoudig in zoeken, bijvoorbeeld door te filteren op onderwerp, maar ook op de faculteit of het instituut waarvoor je werkt. Zo wordt de ondersteuning zoveel mogelijk op de individuele onderzoeker afgestemd.’

Beter netwerk

De komende maanden wordt achter de schermen gewerkt om het inmiddels gelanceerde platform verder te verfijnen. Ook is het de bedoeling dat alle verschillende ondersteuningsdiensten hun werkzaamheden beter op elkaar gaan afstemmen. ‘Een van onze doelstellingen is dat de ondersteuning meer als een netwerk gaat fungeren,’ zegt Belderbos. ‘Veel vragen gaan namelijk niet alleen over datamanagement of communicatie, maar zijn domeinoverstijgend. We willen graag dat de verschillende diensten samen gaan nadenken over optimale ondersteuning in dat soort gevallen.’

Een andere doelstelling is dat het platform wordt doorontwikkeld, bijvoorbeeld door ontbrekende informatie toe te voegen. ‘Uiteindelijk wordt een platform beter doordat onderzoekers het gebruiken en aangeven wat ze ervan vinden. We willen daarom graag weten wat ze missen en hoe gebruiksvriendelijk ze het vinden. Ik hoop dat mensen dat echt laten weten, want het portal wordt daar beter van.’

Persoonlijk advies

Is een vraag ondanks alle input en ontwikkeling toch niet te beantwoorden met het portal, bijvoorbeeld omdat deze zeer specifiek is? Dan hebben onderzoekers nog een optie om aan de benodigde informatie te komen. Het e-mailadres researchsupport@hum.leidenuniv.nl is in het leven geroepen om onderzoekers maximaal te helpen. Belderbos: ‘Als een onderzoeker een vraag stelt via dat e-mailadres, gaan wij op zoek naar de juiste ondersteuning.’  

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.