Chinese onofficiële poëzietijdschriften beschikbaar in Digital Collections

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) maakt een groot aantal Chinese onofficiële poëzietijdschriften online beschikbaar in Digital Collections. Hiermee komen duizenden pagina’s uit een internationaal unieke verzameling Chinese onofficiële poëzie beschikbaar voor onderzoek, onderwijs en het brede publiek, inclusief literaire kritiek en polemiek. De tijdschriften worden uitgegeven in eigen beheer, buiten de officiële infrastructuur voor literatuur in China, en zijn hierdoor extreem moeilijk te vinden. Ze zijn verzameld door Maghiel van Crevel, hoogleraar Chinese taal- en letterkunde van Universiteit Leiden. Hij doet dat via een netwerk van dichters en redacteuren dat hij heeft opgebouwd tijdens zijn veldwerk in China, sinds de vroege jaren negentig.

De digitale collectie is zeer divers. Het materiaal loopt uiteen van het legendarische, plechtige Vandaag (今天) tot zijn al even legendarische, nuchtere tegenhanger Zij (); van het feministische Vleugels () tot Het Onderlijf (下半身), een macho-club (zij het ook met de nodige zelfspot); en van het polemische, eigengereide Niet Niet (非非) uit Sichuan tot Poëzie en mens (诗歌与人) uit Guangdong, dat alle mogelijke stijlen en opvattingen verwelkomt.

Culturele Revolutie

Deze onofficiële publicaties gaan terug tot een ondergronds circuit tijdens de Culturele Revolutie (1966-1976), toen de bovengrondse cultuur weinig meer was dan een instrument van politieke ideologie. In de late jaren zeventig kwamen de tijdschriften bovengronds. Dat leidde tot een uitbarsting van vernieuwing en experiment die de staatsliteratuur al gauw overvleugelde, vooral onder jonge lezers. Vrijwel alle hedendaagse Chinese dichters die ertoe doen zijn begonnen in het onofficiële circuit.

Onderzoeksgebied

Onofficiële poëzietijdschriften zijn een fascinerend onderzoeksgebied in de Chinese en de vergelijkende literatuurwetenschap, of het nu gaat om tekstanalyse of om cultuursociologische vraagstukken. Ze zijn vergelijkbaar met Sovjet-Russische samizdat-publicaties en de “little magazines” die worden geassocieerd met het vroege modernisme in het Westen. In China worden nog altijd nieuwe tijdschriften uitgegeven. Ze circuleren breed onder dichters, critici en onderzoekers en hebben grote invloed. Via de Leidse digitale collectie wordt dit fascinerende materiaal nu toegankelijk voor iedereen.

In 2019 financierde de UBL een pilot-project van twaalf beroemde titels, in totaal zo’n 1000 pagina’s. Dankzij een schenking van dr. Freerk Heule zijn daar nu zo’n tachtig titels aan toegevoegd. We bouwen verder aan de digitale collectie in samenwerking met de bibliotheek van de Fudan-Universiteit in Shanghai. Daarnaast zijn we zijn op zoek naar donateurs. Mocht u willen bijdragen of mensen kennen die dat zouden willen doen, dan komen wij graag met u in contact.