Academic Pharma dient aanvraag in voor Nationaal Groeifonds

Nederlandse kennisinstellingen gaan samen met de farmaceutische en biotechindustrie het ontdekken en ontwikkelen van medicijnen versnellen. Om de ‘lab-to-life’-kloof te dichten hebben de Universiteit Leiden en het LUMC als penvoerders een aanvraag ingediend bij het Nationaal Groeifonds.

Veel kandidaatmedicijnen vallen af omdat kennisinstellingen niet over de infrastructuur, kennis en financiële middelen beschikken om hun ontdekkingen naar de markt te brengen. Academic Pharma wil daar verandering in brengen door de Nederlandse kennisinfrastructuur voor onderzoek en ontwikkeling van geneesmiddelen te versterken en te verenigen. Zo kunnen geneesmiddelen ontwikkeld worden waar de maatschappij grote behoefte aan heeft, zoals medicijnen tegen bepaalde tumoren, middelen voor zeldzame aandoeningen en nieuwe antibiotica.

'Landelijk ecosysteem'

Academic Pharma wil een landelijk ecosysteem vormen van publiek-private geneesmiddelenontwikkeling. Dat doen ze naar het succesvolle voorbeeld van de samenwerking tussen het Leids Universitair Medisch Centrum, de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden, en het Leiden Bio Science Park. Op die manier kan Nederland ook in de toekomst een internationaal toonaangevende kracht in het geneesmiddelenonderzoek blijven.