Drie onder de dertig

Elsevier Weekblad selecteerde dertig Nederlandse talenten onder de dertig. Onder wie de Leidse alumni Mátyás Bittenbinder (biologie), Hielke Onnink, (Management publieke sector) en Baris Koca (rechten).

De meeste talenten onder de dertig die Elsevier Weekblad bij elkaar zocht, zijn academici op uiteenlopende gebieden. Maar er zijn ook sporters, muzikanten en kunstenaars bij. 'Voor al deze twintigers moet het beste nog komen', schrijft het blad.

Waaraan hebben de drie Leidse alumni hun uitverkiezing te danken?

30 onder 30
Sterfte aan slangenbeten halveren...

Mátyás Bittenbinder (29) - Biologie

Mátyás' ambitie is het aantal mensen dat wereldwijd sterft aan een slangenbeet, nu plm. 100.000, in tien jaar te halveren. Het probleem nu is dat tegengif is te vaak niet snel genoeg beschikbaar is. De bioloog treedt regelmatig op in de media om alles over slangengif te vertellen. Hij doet onderzoek bij de Vrije Universiteit en Naturalis waar onder anderen Freek Vonk zijn begeleider is. Vorig jaar werd in een samenwerkingsverband waarin zijn beide werkgevers deelnamen, een belangrijke doorbraak bereikt toen het lukte om slangengif na te maken in het laboratorium: om nieuwe behandelmethoden te ontwikkelen is gif van slangen nodig en en zo hoeft dat niet bij echte slangen gewonnen te worden.

30 onder 30
De basisbeurs moet terugkomen... (© Dirk Hol)

Hielke Onnink (23) - Master Management Publieke Sector

Politiek talent Hielke was nóg jonger dan zijn huidige 23 jaar toen hij in 2019 tot voorzitter werd gekozen van het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA. Nog maar net student-af, pleitte hij met de afdeling jonge honden voor de herinvoering van de basisbeurs voor studenten. Het ziet ernaar uit dat dat wel eens kan gaan lukken. Ook wil Hielke dat het CDA als middenpartij een nieuwe kiezersgroep gaat aanspreken. De jonge politicus deed zijn bachelor in Groningen maar stoomde voor zijn master Management Publieke Sector alvast op naar de Leidse campus in Den Haag.

30 onder 30
Fusies, overnames, verantwoord ondernemen en kansengelijkheid... (© Dominique van Dreven)

Baris Koca (28) - Rechten

Nog geen dertig en nu al geeft Baris bij advocatenkantoor Allen & Overy grote bedrijven en organisaties advies over fusies en overnames. Ook begeleidt hij dergelijke processen. Dat is vaak ingewikkeld, ook vanwege de verschillende bedrijfsculturen die moeten worden samengesmolten. Via het kantoor en het internationale jongerencongres One Young World maakt Baris zich sterk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, kansengelijkheid en duurzaamheid. Hij studeerde ook rechten aan de Tsinghua University in Beijing.

Tekst: Corine Hendriks, vrij naar Elsevier