Archieffoto (23-02-2019) - Eric van den Bandt

Voelsprieten trainen om actoren te ontdekken

Wie zijn de hoge piefen in een organisatie? Wie opereert op de achtergrond, maar is minstens zo belangrijk? Tachtig LLP-studenten kwamen online bij elkaar om deze vragen te leren beantwoorden.

‘Jongens, we gaan weer knallen.’ Programmadirecteur Menno Mennis is blij zijn LLP-studenten te zien. Ondanks dat het seminar ‘s avonds is, lijkt het gevoel wederzijds bij de tachtig aanwezigen. Zij volgen het Leiden Leadership Programme, het honourstraject voor masterstudenten. De komende periode heeft Mennes één missie. De LLP’ers moeten voelsprieten gaan groeien om de machtsverhoudingen binnen een organisatie te detecteren.

Volledig kaartspel

Deze voelsprieten zijn nodig voor de praktijkopdracht, een vast onderdeel van het LLP waarbij de studenten een vraagstuk oplossen voor een organisatie. De deelnemers zijn in teams gekoppeld aan verschillende organisaties, uiteenlopend van het Longfonds tot de politie. Stap één bij het ontleden van machtsverhoudingen, is weten welke spelers er meedoen in het krachtenspel. Daar ligt vandaag de focus. Het volledige kaartspel van actoren in zicht krijgen, met name de verborgen actoren. Die vallen in eerste instantie niet op, maar hebben wel invloed.

Als je gaat solliciteren, wil je weten wie ertoe doen binnen het bedrijf

De studenten gaan eerst oefenen met het traceren van actoren. Mennes lijkt een filmliefhebber want dit gebeurt aan de hand van verschillende filmfragmenten, waaronder een fragment uit Coach Carter. Te zien is hoe een basketbalteam een nieuwe coach krijgt. Voor de hand liggende actoren zijn de coach, het team en de aanvoerder. Maar de studenten graven dieper en vinden meer invloedrijke actoren, zoals het milieu van het team en het contract dat ze hebben afgesloten. ‘Het is best een uitdagend onderwerp, maar doordat Menno de filmfragmenten stap voor stap doorloopt is het goed te begrijpen', vindt rechtenstudent Rose.

Bubbelbad

Mennes drukt de studenten meerdere keren op het hart dat wat ze nu leren verder gaat dan de praktijkopdracht. ‘Wanneer jullie voor een baan gaan solliciteren, wil je weten wie ertoe doen binnen het bedrijf.’ Al snel volgt de vraag hoe je achter verborgen actoren kan komen als je nieuw bent ergens. Het antwoord is creativiteit. ‘Knoop een gesprekje met de receptioniste aan over de bedrijfscultuur. Of vraag je Linkedin-netwerk of zij iemand kennen bij de organisatie.’

Voorbeeld van een actorenposter.

Na de filmfragmenten mogen de studenten zelf aan de slag. Ze gaan in teams uiteen om actorenposters te maken van de organisatie waaraan ze gekoppeld zijn. Op de posters komen verschillende cirkels te staan. Hoe belangrijker de actor, hoe groter de cirkel. Het team dat hoort bij Hoogheemraadschap Rijnland is nog geen halfuur bezig, maar de poster is al in een bubbelbad veranderd met minstens twintig cirkels.

Verscheidene namen en functies passeren de revue. ‘Is zij eigenlijk een beleidsadviseur of relatiemanager?’ En ‘volgens mij komt hij belangrijker over, dan dat hij daadwerkelijk is’, klinkt het. Ook wordt er gespard over de verborgen actoren. ‘Jongens, vergeten we niet iemand?’ Het blijft even stil. ‘Wacht eens even, ja je hebt gelijk. Die partijen moeten er ook nog bij natuurlijk!’ Het is te horen dat de krachtspelvoelsprieten van de LLP-studenten al aardig zijn gegroeid.

Tekst: Sarawitia Franken
Bannerfoto: uit archief 23-02-2019 - Eric van den Bandt