Oud-bibliothecaris Jacques van Gent overleden

Jacques J.M. van Gent (8 juni 1932- 26 maart 2021) was directeur van de Universiteitsbibliotheek Leiden tussen 1983 en 1993. Hij was bibliothecaris in een overgangstijd. Als directeur mocht hij de vruchten plukken van de nieuwbouw van de bibliotheek aan de Witte Singel. Van Gent was een totaal andere bestuurder dan zijn voorganger J.R. de Groot, die de bibliotheek stevig aanstuurde. Van Gent was van het overlegmodel en probeerde de staf mee te krijgen in de grote veranderingen waarin de Leidse bibliotheek in de jaren 1980 en 1990 vooropliep: een online catalogus (vanaf 1986), CD-roms en de eerste digitale tijdschriften.

Van huis uit was Van Gent opgeleid als antropoloog en als zodanig heeft hij onder meer in Nieuw-Guinea gewerkt. Het bibliotheekvak leerde hij grondig kennen in Nijmegen waar hij als hoofd catalogisering werd aangesteld bij de bibliotheek van de Katholieke Universiteit (1969) en in Leeuwarden, waar hij vanaf 1978 een zestal jaren de Provinciale Bibliotheek van Friesland leidde. Toen hij In 1983 werd  benoemd tot bibliothecaris van de Rijksuniversiteit Leiden vond hij een splinternieuw gebouw aan de Witte Singel, maar ontbraken de financiĆ«le middelen om de door automatisering en digitalisering optredende bibliothecaire aardverschuivingen snel het hoofd te kunnen bieden. Niettemin loodste Van Gent de Leidse bibliotheek op een rustige manier door de bezuinigingen en vernieuwingen heen. Daarnaast had hij oog voor de geschiedenis van de bibliotheek en was hij de drijvende kracht achter de tentoonstelling Goed Gezien. Tien eeuwen wetenschap in handschrift en druk in 1987, die ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de universiteitsbibliotheek werd georganiseerd.

Jacques van Gent tijdens een bezoek aan de Asian Library

Op 25 oktober 1993 nam Van Gent afscheid als bibliothecaris van de UBL. Daarbij sprak hij een afscheidsrede uit met de titel Nicolaas Beets en de titelbeschrijver. Over volledigheid, precisie, structuur, standaardisering en uitwisselbaarheid van bibliografische gegevens in de catalogus. Op die dag kreeg hij ook de bundel Miscellanea Gentiana. Een bundel opstellen aangeboden aan J.J.M. van Gent bij zijn afscheid als bibliothecaris der Rijksuniversiteit Leiden aangeboden. De vele bijdragen van binnen en buiten de bibliotheek zijn een blijk van waardering: voor de rol die hij tien jaar als Bibliothecaris te Leiden vervulde en voor zijn bijdragen, ook eerder en elders, aan de gemeenschappelijke opleidingen van het bibliotheekvak (GO) en ijveren voor de continuatie van het vaktijdschrift Open.

Van Gent richtte na zijn pensionering de bibliofiele uitgeverij Kopwit op, waarmee hij een eigenzinnig fonds opbouwde. De naam van de uitgeverij is een verwijzing naar de witmarge boven aan een tekstpagina, maar ook naar zijn weelderige witte haardos.

Van Gent was jarenlang Vriend van de UBL en was een graag gezien gast bij openingen van tentoonstellingen. Zijn interesse in het reilen en zeilen van de UB bleef onverminderd aanwezig. Zo liet hij zich nog graag door bibliothecaris Kurt De Belder rondleiden in de in 2017 geopende Asian Library.

Van Gent tobde de laatste jaren wat met zijn gezondheid en overleed na een kort verblijf in het verzorgingstehuis op vrijdag 26 maart 2021, in de leeftijd van 88 jaar.