Leidsch Dagblad over Docenten van het Jaar en online onderwijs

Bijna een jaar geleden moesten onze docenten van de een op andere dag online lesgeven. Onder hen ook milieuwetenschapper Alexander Oudenhoven. Op woensdag 17 februari won hij samen met wiskundige Thomas Nagler en chemicus Jörg Meyer de Facultaire Onderwijsprijs 2020. In het Leidsch Dagblad vertelt hij hoe de switch naar digitaal onderwijs hem tot nu toe is vergaan: 'Ik zag een kans om te innoveren.'

Goed voorbereid en creatief

Hoewel de overstap naar digitaal lesgeven de nodige uitdagingen met zich meebrengt ('Je moet beter georganiseerd en creatiever zijn'), is Van Oudenhoven voornamelijk optimistisch. Lesmateriaal is gemakkelijk te delen en voor iedereen gelijktijdig in te zien.

'Je hebt altijd je werk voor je. Studenten kunnen in Kaltura en Teams ook in groepjes aan opdrachten werken. In één klik zit je in een andere "kamer". Het vergt wel veel  voorbereidingstijd, en of het werkt, ontdek je pas als je het doet. Maar het levert ook veel op. Als je goed begeleidt, gaat groepswerk veel beter dan in een onderwijsgebouw,' aldus Van Oudenhoven.

Yoga achter het bureau

Van Oudenhoven benadrukt dat je er als docent goed op moet letten dat studenten ook ontspannen. Hij pauzeert daarom vaak en vertoont dan meditatie- of desyogavideo's. Ook maakt hij samen met studenten Spotify-afspeellijsten om in de pauze te luisteren.

Als milieuwetenschapper is online onderwijs natuurlijk makkelijker te verzorgen dan bij een vak waarbij practica nodig zijn. 'De onderwerpen biodiversiteit en duurzaamheid die ik behandel zijn altijd in het nieuwws, daarom kan ik mijn collega's levendig maken met actueel nieuws en filmpjes.'

Verder lezen