Universiteit Leiden

nl en

Studenten gaan thuis op excursie naar het Bio Science Park

Sinds 2015 organiseert de Stichting Betabanenmarkt (BBM) jaarlijks de Bio Science Park Excursie om studenten kennis te laten maken met de wereld van start-ups en techbedrijven die zich om de hoek van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen bevinden. Dit jaar was het niet mogelijk om het Bio Science Park in te trekken, dus bracht de BBM het Bio Science Park naar de studenten thuis.

Recordaantal deelnemers

Dat studenten juist in deze tijd aan hun professionele toekomst denken, blijkt uit het grote aantal studenten dat zich opgaf voor deze digitale editie van de Bio Science Park Excursie. Binnen een paar uur was het event uitverkocht en konden er alleen nog maar viewer-tickets uitgedeeld worden. BBM-commissaris Bio Science Park Stan Bongers: 'De inschrijvingen waren binnen 4 uur vol. Hiermee hadden 120 studenten een plek. Toen hebben we ervoor gekozen om het uit te breiden, want dat was online erg gemakkelijk te doen. Uiteindelijk zijn er hierdoor 260 studenten langs geweest op de virtuele excursie!'

Leren over start-ups: ‘niemand weet wat ie doet’ 

Bio Science Park Leiden is een broedplaats voor start-ups. Tijdens het digitale event gaven drie alumni een presentatie over hun jonge bedrijf. Ze gingen niet alleen in op de technische aspecten van hun innovatieve producten – alle drie op het gebied van kankerbehandelinginnovatie – ze gaven de studenten vooral ook een inzicht in wat het is om een bedrijf op te richten. ‘Je MAG alles zelf doen’, vertelt Jacob Boon, data scientist bij Landscape, ‘maar je MOET ook alles zelf doen.’ De uitdagingen van een eigen onderneming opzetten zijn volgens hem best ontmoedigend, maar je daar staat tegenover dat je de wereld op jouw manier kan veranderen. Hans Peter Mulder (Biologie, 2009), co-founder van Idris Oncology, stelde de studenten gerust: ‘bij het ontwikkelen van een nieuwe technologie weet niemand wat ‘ie doet, ook experts niet.’ Hiermee wilde hij benadrukken dat studenten en pas afgestudeerden zich niet moeten laten afschrikken om een eigen start-up te beginnen. 

Jabon Boon van data science bedrijf Landscape gaf de studenten een inkijkje hoe het is om een eigen bedrijf te starten.

Op zoek naar een stage in de netwerkcarrousel

Tussen alle presentaties door was er gelegenheid om te netwerken. De netwerkcarrousel koppelde deelnemers random aan een andere aanwezige netwerker, tot de verbinding automatisch na 5 minuten verbroken werd. ‘Tot nu toe ben ik alleen nog medestudenten tegengekomen’, vertelt masterstudent Sam Davidse tijdens zo’n netwerkgesprek. ‘Ik ben op zoek naar een tweede stage, maar het is lastig nu.’ Davidse wil na zijn master Bio-Pharmaceutical Sciences gaan promoveren, maar om zijn gewenste promotieplek te kunnen krijgen zal hij bij tijds nog een laatste onderzoeksstage moeten doen. ‘Er zijn weinig stageplekken te vinden door de coronacrisis’, legt Davidse uit. Door te netwerken op events als deze hoopt hij er een te vinden. 

Digitale bedrijfstour

Na de start-up presentaties waren er twee bedrijvenrondes waarbij studenten konden kiezen uit zes bedrijven om een presentatie van te volgen en om vragen te stellen. BSPE-nieuwkomer Janssen & Janssen was erg populair bij de bezoekers. De studenten kregen bij de presentatie natuurlijk iets te horen over de vorderingen van het bedrijf met hun corona-vaccin, maar er werd ook volop aandacht besteed aan hoe het is om bij zo’n groot internationaal bedrijf te werken. Omdat het idee van de excursie is om studenten letterlijk een kijkje te geven in de bedrijven op het Bio Science Park, hadden de meeste bedrijven een digitale tour van hun bedrijf gemaakt met een filmpje of foto’s. Zo konden de studenten toch een indruk krijgen hoe de gebouwen, waar ze vóór de coronacrisis elke dag langs fietsten, eruitzien vanbinnen.

Alumnus Chemistry Bastiaan Kluft liet de studenten zien hoe zijn bedrijf Seranovo er van binnen uitziet.

Op naar de Bètabanenmarkt op 10 maart 2021

Na dit succesvolle event richt het BBM-bestuur zich nu vol op het organiseren van een digitale versie van hun veel grotere jaarlijkse evenement: de Betabanenmarkt. Bongers: ‘Gelukkig waren de bedrijven die meededen aan de excursie vrij enthousiast over hoe we het georganiseerd hadden. Veel van hen hadden al negatieve ervaringen gehad met online evenementen. Dus dit was, mede ook door de onverwachte hogere opkomst, voor sommigen boven verwachting. Hierdoor hoop ik dat zij ook enthousiast zullen zijn voor ons grote evenement. Bovendien geeft dit succes ons uiteraard ook extra drive om alles klaar te stomen voor de Betabanenmarkt op 10 maart.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.