Op afstand naar de bioscoop met het Humanities Lab Filmfestival

Onderwijs op afstand is een uitdaging, maar schept ook mogelijkheden tot vernieuwing. Dat bleek tijdens het Humanities Lab Filmfestival afgelopen oktober.

Digitaal applaus

De honoursstudenten van het traject Humanities Lab werden uitgedaagd de David Attenborough en Steven Spielberg in zichzelf naar boven te halen. In groepen produceerden zij documentaires over de invloed van digitalisering op de geesteswetenschappen. Op het online filmfestival laten zij deze aan elkaar zien, waarna ze stemmen voor de beste docu van de dag.

De voorzitter van het Humanities Lab, dr. Jan Sleutels, heeft de eer om het filmfestival te presenteren. Hij roept na elke documentaire de honoursstudenten op hun collega’s een digitaal applaus te geven. Dan gaan de microfoons van mute af en worden de regisseurs in het zonnetje gezet voor hun harde werk.

Inclusievere wetenschap

Het applaus is op zijn plaats, want de studenten weten academische onderwerpen op een frisse manier te vertolken. De documentaire Burning Down the Ivory Tower schetst bijvoorbeeld een duidelijke ontwikkeling in de relatie tussen wetenschap en maatschappij: sociale media maken het delen van wetenschappelijk onderzoek eenvoudiger. Dit heeft volgens de regisseurs zowel voor- als nadelen.

Een mogelijk gevaar is dat wetenschappers hun onderzoek versimpelen en dat de standaard van onderzoek omlaag kan gaan. Een belangrijk voordeel is echter dat de wetenschap inclusiever wordt, omdat meer critici naar een onderzoek kunnen kijken. Vanwege de heldere en vlotte vertelwijze, beloont het publiek deze docu met de derde plaats.

Toasten op de winst

De eerste plaats gaat dit jaar echter naar Digital Love, een documentaire over de invloed van digitalisering op ons liefdesleven. De winnaars vallen onder andere in de smaak vanwege hun stijl: met zwart-witbeelden visualiseren ze het fenomeen online dating op klassieke wijze. Zodoende mogen zij de officieuze Leidse Palme d’Or in ontvangst nemen. Het filmfestival wordt afgesloten met een toast met Spa rood - de champagne was immers op.

Tekst: Thijs Endendijk
Mail de redactie

Schermafbeelding uit de documentaire 'Digital Love', die met de winst aan de haal ging.