Rose Rorije bij Eva Jinek over loopbaanoriëntatie

Je bent afgestudeerd, maar wat dan? Voor studenten kan het soms moeilijk zijn om je goed te oriënteren op de arbeidsmarkt. Loopbaanadviseur Rose Rorije geeft in een artikel op de site van Eva Jinek tips over hoe je dit het beste aan kan pakken.

Er is veel mogelijk na het afronden van een universitaire opleiding, ook buiten de academische wereld. Voor studenten is het echter vaak lastig om in concrete stappen na te denken over wat ze willen doen na hun studie, zo zegt Rorije. Ze stelt dat er veel mensen blijven hangen in het zoeken naar de beste keuze, en het eng vinden om daadwerkelijk stappen te ondernemen en keuzes te maken. Keuzes maken is en blijft eng, maar het vastbijten in het keuzeproces is ook niet productief volgens haar. De strategie die Rorije in deze gevallen vaak gebruikt, is om studenten of afgestudeerden die met twijfels zitten een persoonlijk stappenplan mee te geven.  Dit zijn drie concrete tips over hoe zij op dit moment in actie kunnen komen. Daarnaast benadrukt ze het belang van spreken over waar je in je werkleven naar op zoek bent. Dit kan door middel van alumni-databases en het direct benaderen van personen die in je droomsector werken, maar ook door met je eigen vriendenkring hierover te praten. 'Je eigen cirkel kan je ook wijzen op leuke projecten' aldus Rorije.

Meer informatie?

Het volledige artikel met Rose Rorije kan je teruglezen op de website van Eva Jinek.

Wil je meer informatie over waar alumni van de faculteit Geesteswetenschappen zoal terechtkomen? Klik dan hier voor de resultaten van ons meest recente arbeidsmarktonderzoek.