Online tentoonstelling De wraak van Diponegoro

Op donderdag 19 november was auteur en historicus Martin Bossenbroek te gast in de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en uitgeverij Athenaeum. Ter gelegenheid van de boekensalon maakten conservatoren van de UBL de online tentoonstelling De wraak van Diponegoro.

De tentoonstelling vertelt in enkele thema’s het verhaal van prins Diponegoro, zijn strijd met andere Javaanse vorsten, zijn opstand tegen de Nederlanders en zijn ballingschap. Daarnaast wordt de dekolonisatieoorlog van de jaren 1945-1949 belicht, waarvoor Diponegoro een bron van inspiratie was. In de tentoonstelling worden diverse topstukken uit de Leidse collecties getoond, waaronder portretten, handschriften, Diponegoro’s ‘autobiografie’, foto’s en affiches.

Boekensalon

In de boekensalon interviewde Gert Oostindie, directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), Martin Bossenbroek over zijn nieuwe boek De wraak van Diponegoro, waarna het eerste exemplaar van het boek werd aangeboden aan Fery Iswandy, Minister Counsellor for information and socio-cultural affairs van de ambassade van de Republiek Indonesië en aan Ben Bot, voormalig minister van Buitenlandse Zaken. Met deze handeling werd ook de online tentoonstelling De wraak van Diponegoro geopend.

Kijk hieronder de Boekensalon - De wraak van Diponegoro terug.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over het boek

De wraak van Diponegoro is een magistraal epos in twee bedrijven over de bloedstollende krachtmeting tussen tijger (Nederland) en buffel (Indonesië). In het eerste deel, handelend over de Java-oorlog (1825-1830), legt de Javaanse prins Diponegoro het na jaren van verzet af tegen de Nederlandse legercommandant Hendrik de Kock, die hem in de val weet te lokken. In het tweede deel, over de onafhankelijkheidsstrijd (1945-1949), bundelt de charismatische, door Diponegoro geïnspireerde nationalistische leider Soekarno met succes alle krachten tegen ‘de laatste landvoogd’, Huib van Mook.

Martin Bossenbroek won in 2013 de Libris Geschiedenis Prijs voor zijn boek De Boerenoorlog, dat de Tweede Boerenoorlog (van 1899 tot 1902) beschrijft. In 2016 publiceerde hij Fout in de Koude Oorlog. Nederland in tweestrijd 1945-1989. Het boek bereikte de shortlist van de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek en de shortlist van de Libris Geschiedenis Prijs.

Het boek De wraak van Diponegoro. Begin en einde van Nederlands-Indië van Martin Bossenbroek is een uitgave van Athenaeum. [link] Het boek (NUR: 320 en ISBN: 9789025301514) is verkrijgbaar in de boekhandel voor 39,99 euro.