Knallende diploma-uitreikingen bij faculteit W&N

Volgepakte collegezalen met vrienden en familie zijn even niet mogelijk voor diploma-uitreikingen. Dus bedacht de faculteit W&N een veilige maar toch feestelijke manier om afgestudeerde bachelors en masters in het zonnetje te zetten: ze toverde het restaurant van het Gorlaeus Collegezalengebouw om tot een coronaveilige ceremonielocatie, compleet met tekenstraat en CO2-kanon.

Mini-ceremonies en doorloopceremonies

Op 15 oktober beet de BSc-opleiding Informatica het spits af met de allereerste coronaproof uitreiking. In totaal maakten zes opleidingen gebruik van de opstelling. Sommige kozen daarbij voor een mini-ceremonie met maximaal 22 afstudeerders tegelijk en een plenaire speech van de onderwijsdirecteur. Andere kozen voor een doorloopceremonie, al dan niet met vooraf opgenomen videotoespraak, waarbij elke paar minuten een afgestudeerde met een of twee gasten langskwam.

Mini-ceremonie van de BSc-opleiding Biologie

Ondertekenen onder toeziend oog van alumni

Bij elke ceremonie liepen de afstudeerders vervolgens één voor één door ‘de tekenstraat’ om hun diploma te ondertekenen. Om dit moment wat meer toeschouwers te geven, was deze straat aangekleed met ingestuurde foto’s van alumni met diploma.

BSc-afgestudeerden van Bio-Farmaceutische Wetenschappen zetten niet alleen op hun diploma een handtekening maar ook, zoals traditie is, in 'het grote boek'.

Een knallende finale

Na de ondertekening volgde een verrassingsmoment met een natuurwetenschappelijk tintje: met een luide knal werden de afstudeerders in een grote wolk van vloeibare CO2 gehuld en op de foto gezet. Daarna volgde nog een foto met diploma en kregen de afstudeerders van de opleiding nog een bloem of iets voor de borrel mee.

Op verschillende punten stond een webcam zodat vrienden en familie van de afstudeerder de ceremonie thuis op de voet kon volgen.

Wanneer de afstudeerder uit de tekenstraat kwam gingen als een feestelijke verrassing de CO2 kanonnen af.