Hacken maar! Studenten bemachtigen honourscertificaat via virtuele escaperoom

Tot hun verrassing moesten honoursstudenten tijdens de certificaatuitreiking dit jaar een hacker het hoofd bieden. Meer dan driehonderd studenten, ouders en betrokkenen namen de proef op de som en wisten de digitale escaperoom te kraken. “Zelfs bij de afsluiting worden we nog uitgedaagd.”

Welkomstwoord

Afgestudeerde honoursstudenten konden dit jaar niet zoals gewoonlijk hun certificaat in de Hooglandse Kerk in ontvangst nemen. Wel mochten ze 11 november virtueel een voet in de kerk in zetten. Na een kort welkomstwoord van Dean Jos Schaeken wordt duidelijk dat een hacker roet in het eten probeert te gooien. De gemaskerde crimineel dreigt alle honourscertificaten online te zetten, zodat de echte certificaten niet meer van de valse te onderscheiden zijn.

Certifiselfie

Het is aan de deelnemers om deze hacker te slim af te zijn door escaperoompuzzels op te lossen. Zo moeten ze cijfers omzetten naar letters en in de kerk aanwijzingen opspeuren naar het IP-adres van de hacker. Door zijn gebruikersnaam en wachtwoord te ontrafelen, wordt de ceremonie veiliggesteld. Deze eindigt met een langverwacht moment. De certificaatenveloppen – die de afgelopen week via de post zijn binnengekomen – mogen eindelijk geopend worden. Naast het certificaat zit hier ook een afstudeerhoed in, waarmee elke student een zogenoemde ‘certifiselfie’ maakt, als bijdrage aan het gastenboek.

Bekijk voor een indruk de screenshots hieronder:

Gezelligheid

Honoursstudent Jorgen Eijlander is enthousiast over de alternatieve versie van de uitreiking. “Ik kreeg het gevoel dat ik er echt bij was, omdat we virtueel door de kerk liepen.” Medestudent Berk van der Zwaan sluit zich hierbij aan. “Het was leuk om te zien dat er zoveel moeite voor ons gedaan is. Dat is heel waardevol in een tijd met zo weinig interactie.”

Student Jorgen met zijn opgestuurde honourscertificaat.

Dennis van der Meeren prijst de losse sfeer van de uitreiking. “Normaal is alles erg officieel, nu kon ik gezellig thuis de uitreiking met mijn vriendin en broertje volgen en samen de escaperoom oplossen.” Ook vindt hij dat de uitreiking in deze vorm precies bij het honoursonderwijs past. “Zelfs bij de afsluiting worden we nog uitgedaagd.”

Out of the box

Uitdaging was namelijk wel kenmerkend voor hun tijd bij het Honours College, zegt Jorgen: “Wat honoursonderwijs anders maakt, is dat out-of-the-box-denken wordt aangemoedigd – soms gingen we zelfs mediteren.” Berk denkt graag terug aan de verdiepende vakken die hij gevolgd heeft. “De vakken zijn actueel en interdisciplinair, zo werk je samen met mensen van een andere studie met een ander perspectief. Je kan echt je creativiteit erin kwijt.”

Tekst: Thijs Endendijk
Mail de redactie