Catena wint Duurzaamheidsprijs 2020

De Duurzaamheidsprijs van het LUGO de PKvV gaat dit jaar naar studentengezelligheidsvereniging Catena. Catena heeft in de luwte van de coronapandemie het hardst gewerkt aan verdere verduurzaming.

'De coronapandemie verandert alles en zo ook het studentenverenigingsleven', stelt de jury van de Duurzaamheidsprijs 2020, bestaande uit vertegenwoordigers van het Leiden University Green Office (LUGO, door studenten bemenst), en de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV), de Leidse koepel van studentenverenigingen. 'Het verenigingsleven is nu vele malen minder bewogen en sociaal dan normaal.' Daarom is gezocht naar verenigingen die deze periode van stilte gebruiken om plannen uit te werken die het milieu en de directe omgeving positief beïnvloeden en die hun uitwerking houden als het verenigingsleven weer mag losbarsten.

De fysieke overhandiging van de Duurzaamheidsprijs aan de voorzitter van Catena, Faisal de Ling. De prijs bestaat uit een fraai vormgegeven oplaadstation op zonne-energie en natuurlijk een plant.

Eensgezinde keuze

LUGO en PKvV waren het volledig eens over de keuze voor V.S.L. Catena als winnaar van de Duurzaamheidsprijs. Catena geeft een goed voorbeeld aan student en stad, zo oordeelde de jury. De vereniging heeft duurzaamheid tot één van de prioriteiten gemaakt, getuige ook de speciale werkgroep die de focus legt op het thema en inmiddels veel heeft bereikt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van bekers van hard plastic die worden afgewassen en hergebruikt. Daarnaast biedt de mensa standaard een vegetarische maaltijd aan en wordt de helft van de week uitsluitend vegetarisch of veganistisch gekookt.

Om te stimuleren dat ook andere mensa’s vaker een vegetarisch menu aanbieden, start de werkgroep binnenkort met een cursus om te leren koken op basis van plantaardige eiwitbronnen, zoals tofu en bonen. Daarnaast wordt het koken met seizoensgebonden groenten en fruit gestimuleerd. Het jaarlijks door de vereniging georganiseerde Basil festival biedt aan duurzaamheid gerelateerde lezingen, duurzame producten en foodtrucks met veganistisch eten.

Groen dak

Maar er zijn ook andere plannen: Catena, gevestigd aan de Kolfmakersteeg, krijgt binnenkort een groen dak, wat zorgt voor meer isolatie en ook nog eens goed is voor de stand van de bijen en andere insecten. De jury: 'Dat Catena deze luwe tijd gebruikt om op innovatieve manier bij te dragen aan de eigen duurzaamheid en die van de omgeving, is wat ons betreft een heel mooi voorbeeld voor anderen en daarmee is de vereniging de terechte winnaar van het jaar 2020.'

De prijs werd op 5 november op de zgn. omgekeerde constitutieborrel (zie kader) virtueel overreikt aan Catena, de fysieke overhandiging aan de voorzitter volgde later (zie foto). Met de prijs hopen LUGO en de PKvV andere grote verenigingen in Leiden en Den Haag te stimuleren om, ook in deze coronatijd, aan verduurzaming van en rond de vereniging te werken.

Uitreiking op omgekeerde constitutieborrel
Het is een jonge traditie dat de Duurzaamheidsprijs wordt uitgereikt op de omgekeerde constitutieborrel. Dat is de borrel, in het najaar, waarin de nieuwe besturen van de verenigingen kennismaken met het college van bestuur van de universiteit. In vroeger dagen werd het college bij alle verenigingen afzonderlijk uitgenodigd voor kennismaking (de constitutieborrels) maar dat legde een te zware druk op de collega-agenda. Vandaar dat het college van bestuur de nieuwe besturen nu gezamenlijk uitnodigt voor één 'omgekeerde constituteborrel'.

Tekst: Corine Hendriks
Foto bovenin: Catena in coronatijd...
Mail de redactie