Den Haag Draait Door: samen werken aan het oplossen van stadsproblemen

Op donderdag 29 oktober organiseert Kennis Maken Den Haag de derde editie van Den Haag Draait Door. In deze online talkshow gaan experts en beleidsmakers in gesprek over problemen die spelen in de stad Den Haag. Ook bij deze editie zijn studenten, onderzoekers en inwoners uit de regio van harte welkom.

In Den Haag zijn er steeds meer problemen die om een oplossing vragen. Mede-organisator en programma coördinator van Urban Studies Jetse Siebenga, noemt als voorbeeld de verdichting van de stad: ‘De stad Den Haag groeit, er wonen steeds meer mensen en de komende tien jaar blijft de stad groeien.’ Volgens hem levert dat complexe vraagstukken op: hoe moeten mensen wonen in de stad en hoe bewegen ze zich voort? Maar ook vragen over vervuiling door het groeiende verkeer in de stad en andere problemen die in de hofstad spelen zoals armoede, vereenzaming en groeiende ongelijkheid tussen verschillende stadsdelen.

Uitwisselen van kennis

Om zulke complexe problemen op te lossen bestaan er in Den Haag diverse stadslabs. In deze stadslabs werken onderzoekers samen met beleidsmakers en bewoners aan het formuleren en oplossen van problemen. Volgens Siebenga kunnen stadslabs mogelijkheden bieden voor het benutten van kennis. ‘Voor onderzoekers is het goed om te zien, dat het onderzoek dat zij doen, uiteindelijk van invloed kan zijn en kan bijdragen aan de ontwikkeling van de stad.’

Jetse Siebenga

De stad als proeftuin

Ook de bijdrage van studenten is bij het oplossen van problemen in de stad belangrijk. ‘De stad is een proeftuin voor zowel onderzoekers als studenten’, stelt Siebenga. ‘Het is de plek om je academische vaardigheden te gebruiken en te oefenen.’ Studenten van de bachelor Urban Studies maken bijvoorbeeld voor het vak Research Methodology volop gebruik van de gegevens die de gemeente Den Haag op hun site publiceert. Daarnaast oefenen studenten van Urban Studies in verschillende wijken met het afnemen van interviews en verzamelen kennis over de buurt.

Ook experimenteert de gemeente met talloze zaken. Neem bijvoorbeeld het plaatsen van mobiele, tijdelijke fietsvlonders, om te onderzoeken of en hoe deze gebruikt werden. Een simpel experiment, waarbij de observaties van studenten nuttig kunnen zijn bij advisering over het permanent plaatsen van fietsvlonders. Ondanks dat Den Haag de perfecte leerplek is, gebeurt het volgens Siebenga nog te weinig dat studenten met het oefenen van hun vaardigheden bijdragen aan het welzijn van de stad. Met Den Haag Draait Door wordt hier verandering in gebracht en wordt de student meer betrokken bij de stad.

Samen problemen oplossen

Niet alleen voor onderzoekers en studenten is Den Haag Draait Door interessant, maar ook voor de inwoners van de stad. ‘Voor de inwoners is het leuk en inspirerend om te zien dat je samen tot oplossingen kunt komen voor problemen in de stad. Ook is het zeer inspirerend om te zien dat onderzoekers en vertegenwoordigers van verschillende instellingen elkaar in Den Haag treffen’ zegt Siebenga.

Tijdens deze editie, op 29 oktober van 12.00 – 13.00 uur, zijn Jaswina Bihari-Elahi, (projectleider Laak Vitaal), Benjamin Sprecher (assistent professor van het Centrum van Milieuwetenschappen) en Robert Duivenman (onderzoeker bij onderzoekscentrum Governance of Urban Transition) aanwezig.

Meld jij je ook aan voor Den Haag Draait Door?