Onderwijsbevoegdheid voor 148 nieuwe leraren in het voortgezet onderwijs

Voor velen was het afgelopen half jaar een hectische periode, maar zeker als je met een opleiding bezig was waarvoor je stage moest lopen op een middelbare school. Door de coronamaatregelen sloten de scholen en werd overgestapt op online lessen. Daarom waren we extra trots om deze lichting studenten op vrijdagmiddag 25 september te mogen feliciteren met het behalen van hun onderwijsbevoegdheid.

Verschillende opleidingstrajecten en bevoegdheden

Bij het ICLON zijn verschillende opleidingstrajecten mogelijk om een eerste- of (beperkte) tweedegraads bevoegdheid te halen. Beide groepen waren vertegenwoordigd; 108 masterstudenten behaalden hun eerstegraads bevoegdheid, waarvan een aantal ook nog een extra programma hadden gevolgd om les te kunnen geven op een internationale school of voor tweetalig onderwijs. Met bovendien nog 40 studenten die hun tweedegraads bevoegdheid behaalden hopen we weer een stukje dichterbij te komen met het oplossen van het lerarentekort.

Online diploma-uitreiking

Natuurlijk hadden we graag alle studenten in een bijeenkomst met familieleden erbij een diploma willen overhandigen, maar met de richtlijnen van het RIVM was dit helaas niet mogelijk. In plaats daarvan werden de studenten in groepjes verdeeld bij hun begeleider en persoonlijk even toegesproken.

Tamara Platteel, lerarenopleider

De gediplomeerden konden inloggen in hun bijeenkomst via Kaltura, waar hun begeleider ze opwachtte, sommigen met feesthoed en al. Verschillende huiskamers verschenen in beeld, samen met familieleden gezellig op de bank of alleen en vaak ook nog vergezeld door familieleden en/of vrienden in hun eigen huiskamer. De voordelen van zo’n online diploma-uitreiking waren al snel duidelijk, men hoefde niet door de stromende regen van dat moment. En als je te laat was en nog in de trein zat dan kon je inloggen en toch de bijeenkomst bijwonen.

Op de vraag van Tamara Platteel (lerarenopleider ICLON) om een positief punt van de afgelopen week te noemen kwamen verschillende antwoorden. Zo ging de eerste online ouderavond best goed, werd de georganiseerde pubquiz goed gewaardeerd door leerlingen, en maakten leerlingen toch aantekeningen ook al was in het begin van de les gezegd dat dit niet hoefde. Er waren ook mooie complimenten zoals de leerling die zei dat hij dit schooljaar wel gaat opletten bij Geschiedenis ook al vond hij het eerst niet leuk, en kwam een leerling speciaal langs om te zeggen dat hij de docent wel zou missen komend schooljaar. Maar even wennen was het ook om nu fulltime aan de slag te zijn of alleen nog maar bovenbouwklassen te hebben, dat vergt wel wat meer voorbereiding.

Platteel sprak bovendien haar waardering uit naar de studenten. Waar we fysiek begonnen, moest vanaf maart opeens iedereen thuis les volgen en nemen. Iets wat we allemaal moesten leren en uitzoeken, maar wat de studenten heel goed hebben opgepakt. Te zien was dat je docent kunt zijn op allerlei manieren; ook de scholen hebben hier hun best voor gedaan. Het is een behoorlijke toer die de studenten volbracht hebben.

Cum laude

Zeker het vermelden waard is dat twee studenten summa cum laude afstudeerden en zestien studenten cum laude.

We wensen alle leraren heel veel succes toe in hun loopbaan en hopen degenen die verder willen met een volgende onderwijsbevoegdheid snel in goede gezondheid terug te zien. Namens alle opleiders en medewerkers van het ICLON, van harte gefeliciteerd!

Leraar worden

Ook interesse om leraar te worden? Kijk verder op onze website en lees meer over de verschillende mogelijkheden en opleidingstrajecten.  Bovendien organiseert het ICLON meerdere voorlichtingsbijeenkomsten waar de studieadviseur samen met een student uitleg geeft over de trajecten en vragen beantwoordt.

(Tekst en foto’s: Louise de la Motte)