Universiteit Leiden

nl en

Johannes Leertouwer over Brahms en de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk

Op vrijdag 18 en zaterdag 19 september geeft Johannes Leertouwer een drietal concerten in het kader van zijn Brahms-project in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Hij zet hierbij het orkest (Nieuwe Philharmonie Utrecht) in als laboratorium. Sophie Jansen interviewde hem hierover voor leidsCement.

Johannes Leertouwer, dirigent, violist en onderzoeker. Voor wie hem volgt, zowel 'live' als op zijn facebookpagina, weet dat hij onderzoek doet naar Brahms en de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Het is een uitvoerig project en in zijn onderzoek komen kunst en kennis samen. Dit onderzoek doet hij dan ook bij de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA). "Toen mij gevraagd werd om op dit onderwerp te gaan promoveren had ik me ‘gewoon’ in Brahms kunnen gaan verdiepen maar ik vond het uitzicht om het 54e ongelezen boek over Brahms te schrijven heel onaantrekkelijk. Ja ik wilde dit doen, maar dan wilde ik er ook een praktisch component bij. Dat past heel goed bij ACPA, waar je op een klinkend resultaat kunt promoveren. The proof of the pudding is in the eating."

Sophie Jansen vroeg hem naar zijn onderzoek, de elementen Kunst en Kennis, zijn keuze voor Brahms en het niet bang zijn voor de chaos. "We hebben al zoveel opgeschreven over hoe het eraan toeging maar we hebben nog veel te weinig in praktijk gebracht. Vooral met orkesten. Kamermuziek valt nog wel te regelen, met een pianist en een violist die een beetje gek doen. Maar zestig mensen samen uit het tempo laten treden, dat is een heel andere dynamiek. Je moet niet bang zijn voor chaos."

Lees het hele interview op leidsCementhet online makersplatform voor nieuws, projecten en events voor de Leidse culturele sector.

 

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.