Hanneke Bennaars over de schijnzelfstandigheid van Deliveroo maaltijdbezorgers

Hoe de vergoeding per bezorgrit bij Deliveroo en Uber Eats wordt berekend, en of de bezorger daarover kan onderhandelen, is van belang bij de juridische vraag of bezorgers wel als zelfstandigen gelden. Maar tegenover bezorgers blijft Deliveroo vaag over de werking van zijn algoritmen. Vrijdag 11 september jl. diende het hoger beroep van Deliveroo tegen vakbond FNV bij het Hof Amsterdam.

Maar hoe de rechter ook zal oordelen, de maaltijdbezorger schiet er op korte termijn niet zoveel mee op. Ook als FNV in hoger beroep opnieuw in het gelijk wordt gesteld, zal elke bezorger die een arbeidscontract wil, dat zelf moeten opeisen. En daar zijn waarschijnlijk nieuwe rechtszaken voor nodig. „Al staat een bezorger in dat scenario natuurlijk wel met 3-0 voor”, denkt Bennaars, universitair docent Arbeidsrecht Universiteit Leiden.

Lees het volledige NRC artikel