Geneeskundestudent Jacqueline Claus maakt de relatie tussen beroerte en dementie inzichtelijk

Door de coronacrisis is het een stuk lastiger geworden om in het buitenland te studeren of om daar onderzoek te doen. Geneeskundestudent Jacqueline Claus was de pandemie nog voor. Haar onderzoek in Boston naar dementie na een beroerte is nu genomineerd voor de Professor Chris Gips Studentenprijs.

Het Professor Chris Gips Fonds (voluit stichting Professor Chris Gips Fonds voor jong wetenschappelijk talent in de geneeskunde) heeft als doel om geneeskundestudenten te stimuleren in hun (klinisch-) wetenschappelijke carrière. Jaarlijks wordt er vanuit het fonds een prijs uitgereikt voor het beste wetenschappelijk onderzoek onder Nederlandse geneeskundestudenten. Elk universitair medisch centrum draagt hiervoor één onderzoek van een talentvolle student aan. De prijs wordt dit jaar op donderdag 1 oktober uitgereikt.

Onderzoek doen in Boston

In 2018 besluit Jacqueline dat ze voor haar wetenschapsstage naar het buitenland wil. “Ik kreeg de mogelijkheid om bij de Harvard T.H. Chan School of Public Health mijn wetenschappelijke stage te doen. Een erg inspirerende omgeving”, vertelt ze. Experts van over de hele wereld komen namelijk naar Boston om over hun vakgebied te praten. “Elke dag was er wel een interessante lezing. Op een gegeven moment was het zelfs lastig om te beslissen naar welke bijeenkomsten ik wilde, zo groot was het aanbod.”

Dementie na beroerte

In Boston komt Jacqueline terecht bij de onderzoeksgroep Neuro-epidemiologie. Hier doet ze onderzoek naar dementie na een hersenbloeding of een herseninfarct. “Omdat de symptomen vergelijkbaar zijn, worden deze vaak bij elkaar op een grote hoop gegooid. De ziektebeelden zijn echter wel degelijk verschillend. Ik heb geprobeerd het optreden van dementie na herseninfarct of hersenbloeding in kaart te brengen.”

Tijdens haar onderzoek merkt Jacqueline dat een infarct vaker voorkomt dan een bloeding. “Bij ongeveer 90% van de gevallen gaat het om een infarct. Bij patiënten met een herseninfarct zien we dat bij 1 op de 5 mensen na een jaar dementie optreedt. Binnen vijf jaar wordt nogmaals bij twintig procent van de patiënten dementie gediagnosticeerd. Bij mensen met een hersenbloeding zijn deze percentages volgens mijn onderzoek hetzelfde. Echter moeten mensen hierbij wel bedacht zijn op het feit dat er meer mensen na een bloeding overlijden, dus deze percentages gaan alleen over de overlevenden.”

Studeren in het buitenland

Door verschillende internationale samenwerkingsverbanden kunnen studenten van het LUMC over de hele wereld studeren, een stage lopen of werken in het buiteland. Met corona zijn de mogelijkheden iets beperkter, maar wil je toch weten wat de mogelijkheden zijn? Bekijk dan onze buitenlandpagina op de website van de Universiteit Leiden. Wie weet kom jij volgend jaar dan wel in aanmerking voor de Chris Gips Studentenprijs.