Frederique Visser wint Fruinprijs 2020

Er worden veel goede afstudeerscripties geschreven door de studenten die hun Leidse geschiedenisopleiding ermee afronden. Alleen de allerbeste scripties worden voorgedragen voor de Fruinprijs: de jaarlijkse prijs voor de beste onderzoeksmaster-, master- of Europaeumscriptie van de Opleiding Geschiedenis.

Dit jaar bestond de jury uit juryvoorzitter Marion Pluskota van Economische en Sociale Geschiedenis, Miko Flohr van Oude Geschiedenis en Maartje Janse van Nederlandse Geschiedenis. Voor de Fruinprijs waren dit jaar negen scripties genomineerd die opvielen door originaliteit, methodologie en argumentatie.

De jury was onder de indruk van het werk van alle genomineerden: Tessa de Boer, Frederique Visser, Michelle van Zanten, M. P. Chatzicharalampous, Gregory Kontos, Nina Littel, Karin Keesmaat, Felix Bosch (runner-up) en JaapJan van Zwieten.

Winnaar

De winnende scriptie werd geschreven door Frederique Visser en is getiteld “The Watch on the Danube’’: a Bridge between Stability and Conflict - Territorial Identification in Linz, 1908-1928.

De scriptie werd begeleid door dr. Eric Storm en gaat over de feestcultuur in Linz tussen 1908 en 1928. Door een genuanceerde analyse van de lokale festiviteiten toont Frederique hoe culturele continuïteit heerste in dit gebied, ondanks een tumultueuze geschiedenis. Frederiques scriptie levert een sterke bijdrage aan de historiografie van Oostenrijk maar ook aan de betekenis van identiteit op een lokaal, regionaal en nationaal niveau. Zij stelt overtuigend dat 1918 geen ‘watershed’ was, wat vaak is gezegd in de historiografie, en dat historici zich bewust moeten zijn van de continuïteit in het dagelijkse leven van mensen om de discontinuïteit beter te begrijpen. De jury was bijzonder onder de indruk van de originaliteit van het onderwerp, het sterke theoretische kader en de multi-level analyse van deze Oostenrijkse stad, en het mooie archiefonderzoek dat Frederique heeft uitgevoerd.

Fruinprijs

Sinds 1989 wordt de jaarlijkse Fruinprijs uitgereikt aan de beste geschiedenisscriptie van de Universiteit Leiden. De prijs bestaat uit een oorkonde, een bos bloemen, en een geldbedrag. Robert Fruin, naamgever van de prijs, was de eerste hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van de geschiedwetenschap in Nederland.