Aya Ezawa in Leidsch Dagblad: 'Van verschillen wordt iedereen rijker'

Verschillen van perspectief zijn belangrijk voor wetenschappelijk debat. Universiteiten hebben daarom baat bij een internationale en multiculturele samenleving. Het Leidsch Dagblad interviewde onze diversity officer Aya Ezawa. De tijd is rijp voor een cultuuromslag - en ik zie al hoe die zich aan het voltrekken is.'

Haar achtergrond ademt diversiteit. Aya Ezawa is in Duitsland geboren als kind van een Duitse moeder en een Japanse vader. Ze studeerde in Japan en in de VS en werkt sinds 2008 in Leiden. Haar Nederlands is nagenoeg accentloos. Toch ziet Ezawa de baan van ’diversity officer’ niet als haar lotsbestemming. 'Twintig jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik dit werk zou doen.  Het was een groeiproces. Ik gaf als socioloog colleges over genderongelijkheid. Dan kijk je om je heen en dan stel je vast: ja, hier in mijn eigen omgeving, op het werk, speelt ongelijkheid ook. Het begon mij te interesseren.' Toen oud-universiteitsbestuurder Simone Buitendijk in 2014 een ’stuurgroep diversiteit’ oprichtte, vroeg zij Ezawa om zich hiervoor aan te melden.

De eerste jaren was het diversiteitsbeleid vooral gericht op het werven van meer vrouwen in hoogleraarsposities. Ook dacht de universiteit na over de vraag wat zij kon doen om aantrekkelijker te worden voor studenten uit ondervertegenwoordigde groepen.

Gaandeweg kwam ze er achter dat de manier waarop zij zichzelf heeft georganiseerd, meer diversiteit in de weg zit. Ezawa geeft het bekende voorbeeld van de sollicitatiecommissie van vooral mannen, die de voorkeur geeft aan een gelijkgestemde man als nieuwe collega. Het gaat erom, zegt Ezawa, de onbewuste vooroordelen te bestrijden die andere geschikte kandidaten buiten de deur houden. 'Diversiteit in ervaring en achtergrond bevorderen kritische zelfreflectie en innovatie. Daar kan iedereen van leren.’

Lees verder in het Leidsch Dagblad (premium)