Shutterstock (Song_about_summer)

Zomerschool over geluk en welzijn: ‘Jullie hebben je ogen geopend’

Van een rustige zomer is geen sprake voor studenten van de Summer School "Flourishing: The Science and Practice of Wellbeing". Tijdens een intensief programma van twee weken verdiepen zij zich in geluk en welzijn voor zichzelf, anderen en de maatschappij.

Bij het vak houden de studenten zich onder meer bezig met persoonlijke ontwikkeling, zelfinzicht en welzijn. Zoals de meeste vakken, vindt de zomerschool dit jaar voor het eerst online plaats. Om studenten – ondanks de afstand – betrokken te houden, ligt dit keer extra nadruk op het groepsproject.

Daarbij zoeken de deelnemers naar creatieve oplossingen voor veranderingen binnen het onderwijssysteem, in het kader van het zogenaamde BTRFLY-project: een initiatief gericht op het verbeteren van het welzijn van leerlingen en leraren. Vandaag – alweer de laatste dag van de zomerschool – presenteren de honoursstudenten hun bevindingen.

Leerling als leraar

In groepjes doen ze hun project uit de doeken. Zo delen drie studenten hun persoonlijke ervaringen over voortgangsgesprekken op de middelbare school. Hier hebben zij gemerkt dat leerlingen vaak moeite hebben met het verwerken van negatieve feedback, wat consequenties heeft voor de prestaties én de mentale gezondheid van de leerlingen.

Een van de adviezen waar de groepjes mee komen, is om een veilige omgeving te creëren voor leerling en leraar, door nadruk te leggen op zelfreflectie van de leerling. Zo heeft de docent eerder door wat er speelt bij een leerling, waardoor die betere ondersteuning kan bieden. Andere adviezen zijn het geven van educatie over welzijn aan docenten en het van rol laten wisselen van leerling en leraar. Hierbij geeft de leerling les aan de leraar, wat voor meer wederzijds begrip moet zorgen.

Scala aan verhalen

Wat deze zomerschool zo bijzonder maakt, is dat de studenten opereren in een veilige omgeving. Ze blijken niet bang om persoonlijke ervaringen met elkaar te delen, zelfs over periodes waarin zij niet zo gelukkig waren. Ze tonen elkaar empathie, en een luisterend oor. Tijdens de presentaties levert dit een scala aan persoonlijke en heftige verhalen op.

Daaruit wordt duidelijk dat de honoursstudenten zichzelf de afgelopen twee weken beter hebben leren kennen. Robert Wolfe, nauw betrokken bij de organisatie van de zomerschool, vat het als volgt samen: “Jullie hebben je ogen geopend en een perspectief van 360 graden meegekregen.” Met die frisse blik kunnen de studenten zich gaan opmaken voor het nieuwe studiejaar.

Tekst: Thijs Endendijk
Mail de redactie