Ben de Jong in Trouw over de lange traditie van gifmoorden van de Russische geheime diensten

Ben de Jong, gastdocent bij het Institute of Security and Global Affairs, vertelt in dagblad Trouw over de lange traditie van gifmoorden van de Russische geheime diensten. Aanleiding is de mogelijke vergiftiging van de Russische oppositieleider Aleksej Navalny.

Als de Russische oppositieleider Aleksej Navalny vergiftigd is door een geheime dienst, past dat in een lange traditie. Ben de Jong legt in Trouw uit wat de geheime diensten vaak doen. De Russen gebruiken opvallend vaak heel exotische giffen”, zegt hij. “Het is nooit gewoon rattengif. De Russen gebruiken liever zenuwgas of een radio-actieve stof of zo. Een voordeel is dat dit soort giffen voor artsen soms lastig te traceren is. En er gaat een intimiderend effect van uit.”

Fataal

Sommige van de ingezette giffen, zoals het zenuwgas sarin, zijn al bij inademing van een heel klein beetje dodelijk. Andere, zoals die van de zogenoemde novitsjok-groep, kunnen al bij aanraking fataal zijn. “Het wordt op een gegeven moment ook een bureaucratische traditie”, zegt De Jong. “Als je zo’n laboratorium hebt dat al decennia dit soort dingen ontwikkelt, dan wil je ook af en toe resultaat van je werk zien.”

Het hele artikel is te lezen op de site van Trouw.