Fotoreportage: eerstejaars ontdekken Den Haag

In kleine plukjes ontdekken de eerstejaarsstudenten in Den Haag hun nieuwe studentenstad en de universiteitsgebouwen. Wij volgden een groepje studenten van Security Studies tijdens de HOP-introductieweek.

Yvanka Verberne (19) vindt het jammer dat de eerstejaars elkaar maar één dag in het echt kunnen ontmoeten tijdens de introductie. Toch geeft ze de organisatie van de HOP-week een compliment: het online programma zit goed in elkaar. Met name de online pubquiz was erg leuk. Na Security Studies wil ze bij de politie, maar eerst gaat ze zich onder laten dompelen in de studie. 'Ik laat het allemaal over me heen komen.'
Anagha Peringatharayil (18) vindt de fysieke dag - vandaag dus! - de allerleukste dag van de HOP-week. Ze keek er al tijden naar uit om nieuwe vrienden te maken die dezelfde interesses delen, en dat gaat nou eenmaal beter als je elkaar in levende lijve ontmoet. Tuurlijk, het online gedeelte is ook leuk, maar dan moet de techniek wel meewerken. Op maandag had ze even pech, want toen viel haar wifi uit. Qua studie kijkt ze vooral uit naar het 'skillslab' waarbij studenten oefenen met vaardigheden als academisch lezen en schrijven en spreken in het openbaar.
Siu Yin (21) studeerde eerder Civiele Techniek aan de TU Delft, maar maakt nu de overstap naar Security Studies omdat hij graag een interdisciplinaire studie doet. Security Studies heeft zowel technische als sociaal-wetenschappelijke kanten, dus dat past goed bij hem. Hij vindt de HOP-week tot nu toe erg leuk, en kan niet wachten om nieuwe vrienden te maken en met anderen samen te werken aan veiligheidsvraagstukken.
Bob van den Berg (19) is mentor van het bonte gezelschap. Hij studeert zelf ook security studies en gaat nu naar zijn tweede jaar. Het is voor de eerstejaars wat lastiger om elkaar te leren kennen, merkt hij. Toch wordt het op de fysieke dag vanzelf gezellig, en ook tijdens de digitale pubquiz maakten eerstejaars gemakkelijk contact. De anderhalve meter afstand wordt strikt gehandhaafd. 'Soms moet iemand er aan worden herinnerd, maar iedereen heeft er begrip voor.'