Shutterstock.com

Vloggen en bakken bij eerste online slotseminar van het LLP

Het slotseminar van het Leiden Leadership Programme (LLP) verliep dit jaar anders dan anders. In het virtuele bijzijn van medestudenten, familie en begeleiders, sloten de deelnemers het traject op feestelijke wijze af.

89 masterstudenten hebben dit jaar via de post hun certificaat mogen ontvangen. Vanmiddag worden zij in het zonnetje gezet. De onderwijscoördinator van het LLP, Lucille Brakefield, verwelkomt hen via videoprogramma Kaltura bij het eerste online slotseminar ooit. Met slingers op de achtergrond zorgt ze voor een feestelijke stemming.

Onderwijscoördinator Lucille Brakefield tijdens het slotseminar

Aan jezelf snuffelen

Na Brakefield neemt programmadirecteur Menno Mennes het woord, die vindt dat de studenten een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd. Hij noemt de eerste stap van het LLP het leren kennen van jezelf: “We laten jullie aan jezelf snuffelen, op een andere manier dan je tot dan toe gedaan hebt. Kijk zonder oordeel naar jezelf en je eigenaardigheden – dingen die je goed doet, maar ook de dingen die je daardoor minder goed doet.” Zo kan een goede verteller waarschijnlijk minder goed luisteren, aldus Mennes.

Banketstaven

“Toen jullie van de schrik van jezelf bekomen waren, stuurden we jullie de praktijk in”, zegt de programmadirecteur tegen de LLP’ers. In groepjes voerden zij bij partnerorganisaties als de Rabobank, Amnesty International en de gemeente Leiden een onderzoek uit. Zo pasten zij de eerder geleerde lessen over zichzelf toe in teamverband.

Tijdens het slotseminar heeft elke groep één minuut om in de spotlights te staan. Wat de masterstudenten met deze minuut doen, bepalen zij volledig zelf. Dit levert creatieve inzendingen op. De bijdragen variëren van gedichten tot vlogs, van het geven van LLP-survivaltips tot het live uitpakken van de honourscertificaten en van een abc’tje tot het bakken van banketstaven in de letters van het LLP.

LLP-student Nathalie van Vught deelde haar ervaringen van het afgelopen jaar

Goud waard

Sommige studenten delen hun ervaringen van het afgelopen jaar, zoals Nathalie van Vught. Het LLP draait er volgens haar niet om dat je een perfecte leider wordt door jezelf te veranderen, maar dat je juist op jezelf leert vertrouwen. De boodschap voor haar medestudenten is duidelijk: “Hou je blik op waar je naartoe wilt, zorg dat je obstakels tijdig herkent en zet je vaardigheden in om bij te sturen.”

“Ontdek wat jij kan toevoegen in een groep”, vult haar collega Simon Martina Perez aan, “en durf dat ook uit te dragen als je de wereld in trekt.” Verder heeft hij een sollicitatietip voor zijn generatiegenoten: “De PR van een bedrijf geeft soms een verkeerde indruk. Ga vooral naar binnen, probeer mensen aan te spreken. Deze indrukken zijn goud waard.”

Ook Menno Mennes heeft nog een laatste boodschap voor de leiders van morgen. “Jullie krijgen te maken met een complexe samenleving, waarin jullie je leiderschap moeten gaan tonen. Maar ik heb ontzettend veel vertrouwen in jullie. Als ik zie hoe jullie op dingen reageren, heb ik álle hoop.”

Tekst: Thijs Endendijk & Michiel Knoester
Mail de redactie