Europese subsidie voor EUniWell-samenwerking

EUniWell – de ‘Europese Universiteit voor Welzijn’ waarin de Universiteit Leiden met zes andere Europese universiteiten samenwerkt – heeft een subsidie van 5 miljoen euro ontvangen van de Europese Commissie, in het kader van het European Universities Initiative. De subsidie draagt bij aan het verder realiseren van een multi-campus, internationale ‘Europese Universiteit’ op het gebied van welzijn.

EUniWell is een verbintenis tussen zeven universiteiten: naast Leiden ook de universiteiten van Birmingham, Keulen, Florence, Linneaus, Nantes en Budapest (Semmelweis), en heeft als doel om het welzijn op individueel en maatschappelijk niveau te bevorderen, op een manier die ingebed is in wetenschappelijke expertise, onderwijzend leiderschap en maatschappelijk engagement. Op die manier hopen de partijen een betekeningsvolle en duurzame verandering te bewerkstelligen voor studenten, organisaties en de bredere maatschappij.

De subsidie die het samenwerkingsverband nu van de Europese Commissie toegekend heeft gekregen, valt onder het European Universities Initiative. Dit initiatief heeft als doel om transnationale universitaire projecten of te ondersteunen, zodat zij de European Universities van de toekomst worden. In totaal zijn 24 Europese projecten nu gehonoreerd.

De gezamenlijke leiders van EUniWell laten in een reactie op het nieuws weten zeer blij te zijn met de subsidie. ‘Dat wij nu geselecteerd zijn als European University, geeft ons een impuls voor het realiseren van onze missie en het verdiepen van onze samenwerking. Als European University zijn we vastbesloten om onze ervaring en best practices te verdelen, terwijl we samen bouwen aan een multi-campus Europese universiteit ondersteund door ons netwerk van partners.’

Lees meer in het Engelstalige bericht