Stoepplantjes: Ode aan (on)kruid en botanisch krijten

Kevin Groen, promovendus aan de Universiteit Leiden, doet samen met zijn broer Marvin aan 'botanisch stoepkrijten'. Door de naam van een plantje er op straat bij te zetten, hopen ze positieve aandacht te vestigen op het 'onkruid'. "Wij noemen het gewoon kruid."

(On)kruid 'spotten' is een nieuwe trend die overgewaaide uit Engeland en Frankrijk. De Leidse Hortus Botanicus bracht het 'botanisch stoepkrijten' naar Nederland. Al enkele jaren bestrijden Nederlandse gemeentes het (on)kruid tussen de tegels niet meer met gif, maar heet water. Niet al het groen verdwijnt hierdoor, tot ergernis van veel mensen. Door met stoepkrijt de naam bij de plantjes te schrijven proberen botanische stoepkrijters die ergernis weg te nemen. Zo verliezen de stoepplantjes het negatieve stempel van (on)kruid, is het idee. Een ode aan (on)kruid dus! In een reportage van EenVandaag laten zij zien hoe dit gaat.

Kijk voor de gehele aflevering hier en voor het fragment op deze pagina