Internationaal spioneren, op zoek naar het coronavaccin

Bij de ontwikkeling van het coronavaccin worden wereldwijd inlichtingendiensten ingezet voor internationale spionage. Docent inlichtingendiensten Willemijn Aerdts aan het Institute Security and Global Affairs werd hierover geïnterviewd door BNR Nieuwsradio. Aerdts is een expert op het gebied van inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Farmaciebedrijven, zoals het Nederlandse Janssen en Janssen, zijn mogelijke doelwitten van spionage vanuit andere landen die inzicht willen krijgen in de laatste technologische ontwikkelingen en medisch onderzoek rondom het coronavaccin. Bedrijven zijn wel bewust van de mogelijke spionage. Er wordt vooral opgepast voor China, of er andere landen betrokken zijn, is momenteel moeilijk in te schatten.

Stijlen van spionage

Elk land heeft zijn eigen kenmerkende stijl van spionage. China gebruikt meestal phishing-mails waardoor zij via een link naar een personeelslid te sturen binnen het systeem van het bedrijf kunnen geraken. Aan de menselijke kant kunnen er ook mensen binnen het bedrijf benaderd worden om te achterhalen wat de langetermijnaanpak is.

Maatregelen

Bedrijven en betrokken overheidsinstanties kunnen zelf maatregelen nemen om dit tegen te gaan zoals het screenen van personeel, controleren van toeleveranciers, het beveiligen van gebouwen en het nalopen van de digitale voetafdruk door een beveiligingsbedrijf. Aerdts voegde daarbij toe dat de Nederlandse bedrijven waakzaam moeten zijn om dit risico te vermijden en daarbij de nodige maatregelenmoeten nemen.

Luister hier naar het volledige radio-interview.