Winnaars Bachelor en Master Speckmann-prijzen bekend!

De Speckmann-prijs voor beste Veldwerk NL verslag ging naar Dominique Brommers, Lilly Brouwer, Annemiek Buijze en Kyra van Meijgaarden voor hun verslag ‘Community of Healing: Pentecost Revival Church’ (begeleider: Nienke van der Heide). Alumna Louise Nisbet won de Master Speckmann-prijs voor haar scriptie ‘‘Alright, my baby, you stay safe now’’: Managing violence, safety, and community in a New Orleans project, pre- and post-Katrina’’ (begeleider: Peter Pels).

Beste Veldwerk NL verslag 2018

Wat is de rol van de Pentecost religie in het leven van de congregatie? Drie weken lang dompelden CA-OS studenten Dominque Brommers, Lilly Brouwer, Annemiek Buijze en Kyra van Meijgaarden zich onder in een overwegende Ghanese gemeenschap in de Bijlmer. Zij concluderen dat een gevoel van gemeenschap binnen de kerkgemeenschap hand in hand gaat met het streven naar ‘zelfverbetering’ en ‘genezing’, in zowel geestelijke als fysieke vorm.

De jury, bestaande uit Bart Barendregt en Metje Postma, was voornamelijk lovend over de diepgang van deze studie en de zeer nauwkeurige beschrijvingen van de diensten en gebeurtenissen in de kerk. “Het is een bijzonder helder geschreven en systematisch uitgewerkte betoog, waarbij wij vooral de constante kwaliteit van het betoog willen roemen”.

Alumna Louise Nisbet is op dit moment (terug) in New Orleans, maar ontving de Speckmann-prijs via Skype.

Beste Masterscriptie 2018

Alumna Louise Nisbet ontving de Speckmann-prijs voor beste Masterscriptie. Louise heeft drie maanden onderzoek gedaan naar de wederopbouw van sociale woningprojecten in de nasleep van orkaan Katrina in New Orleans (USA). Haar onderzoek vond plaats in Harmony Oaks, een gemengde inkomenswijk met een grote Afro-Amerikaanse gemeenschap. De jury prees Louise voor haar uitstekende manier van schrijven, zowel theoretisch als aansprekelijk, en haar reflecties op haar ontmoetingen met diverse onderzoeksrespondenten.

‘‘Vooral haar moed om onderzoek te doen in en naar een gemeenschap, afgeraden door vele buitenstaanders, heeft geresulteerd in een veelgelaagd verhaal waarin ze ook kritisch naar haar eigen positie als antropoloog is’’.

Er worden jaarlijks twee Speckmann-prijzen toegekend. Eén van de prijzen gaat naar de groep studenten met het beste Veldwerk NL verslag. Dit onderzoek duurt drie weken.

De andere prijs gaat naar de Masterstudent met de beste masterscriptie. Masterstudenten CA-OS doen binnen de eenjarige Master drie maanden veldwerk in Nederland of in het buitenland.