Universiteit Leiden volledig rookvrij vanaf augustus

Vanaf 1 augustus 2020 mag er niet meer gerookt worden in en rondom gebouwen en op terreinen van de Universiteit Leiden. Hogeronderwijsinstellingen in Nederland zijn vanaf die dag verplicht om hun terreinen volledig rookvrij te hebben.

Universiteit Leiden, aangesloten bij het Healthy Universities Network, wil met rookvrije terreinen medewerkers en studenten een gezonde en rookvrije leer- en werkomgeving bieden. Het nieuwe beleid helpt mensen die willen stoppen met roken en beschermt niet-rokers tegen rookoverlast en meeroken.

Plannen

In aanloop naar 1 augustus 2020 informeren we je graag over de maatregelen die de universiteit neemt om aan de wet te kunnen voldoen. Alle studenten, medewerkers en bezoekers gaan de veranderingen in de omgevingen van de gebouwen merken. Sommigen zullen blij zijn met de veranderingen, anderen vinden het lastig.

We beginnen met voorlichting over de nieuwe regels, zowel binnen de universiteit als naar omwonenden. Daarna verspreiden we meldingen dat rookvoorzieningen binnenkort verwijderd zullen worden. Vanaf juli beginnen we met het aanbrengen van borden en stoeptegels met daarop 'Smoke-free'. Ook verdwijnen dan de rookvoorzieningen, zoals asbaktegels en -palen.

Vanwege coronamaatregelen kunnen geplande groepstrainingen om te stoppen met roken niet gegeven worden. Wel wordt één-op-ééntraining aangeboden via telefonische en digitale coaching. Indien mogelijk worden groepstrainingen te zijner tijd weer opgestart bij voldoende animo.

Stoppen met roken?

Wil je graag stoppen met roken, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Kijk dan eens op ikstopnu.nl, rookvrijookjij.nl of neem contact op met je huisarts. Vanaf dit jaar brengen zorgverzekeraars geen eigen risico meer in rekening voor programma’s die helpen om te stoppen.