Theater na de Dam met Leidse alumni

Drie Leidse alumni traden op 4 mei op tijdens de livestream van de Leidse Schouwburg. Dirigent Guido Marchena (Film- en literatuurwetenschap) belichtte de rol van muziek in oorlogstijd, Sanderien de Jong (Nederlandse taal- en letterkunde) las voor uit het oorlogsdagboek van de Leids-joodse journalist Isidoor Leman en Nicole Kik (Psychologie) vertelde over illegale activiteiten vanuit de Schouwburg tijdens de oorlog.

Soldaat van Oranje, vervalste papieren en de meidagen van 1940

Bij herdenken en vieren hoort muziek. Als we vieren, doen we dat dansend, zingend en juichend. De Leidse dirigent Guido Marchena belichtte de rol van muziek tijdens de oorlog en bij het herdenken, en plaatste deze ook in een historisch kader. Zo stond hij onder andere stil bij The Last Post, Wagner en de muziek van Soldaat van Oranje.

De Leidse Schouwburg werd tijdens de Tweede Wereldoorlog regelmatig bezocht door Duitsers die er in de avond vertier zochten. Terwijl zij in de zaal zaten, werd er achter de schermen door het verzet hard gewerkt aan het drukken van voedselbonnen en het vervalsen van papieren. Nicole Kik, vaste rondleider in de Leidse Schouwburg, vertelde meer over de rol van de schouwburg in de oorlog.

Sanderien de Jong is alumnicoördinator bij de faculteit Geesteswetenschappen. Zij werkt daarnaast als vrijwilliger aan het project ‘Adopteer een Dagboek’ van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie. Sanderien transcribeert het oorlogsdagboek van Isidoor Leman, een Leids-joodse journalist. Zij las voor hoe hij de meidagen van 1940 beleefde in Leiden, en hoe hij en zijn vrouw onstnapten bij een razzia in Amsterdam. Ook vertelde ze meer over wie Leman was en waarom hij ten onrechte vergeten is.

Kijk de livestream hier terug.

Alle livestreams van de Leidse Schouwburg zijn te bekijken via Facebook en Twitch.