Recensie Clingendael Spectator: Ben de Jong over Poetin en politieke moorden

‘Poetin niet schuldig is aan álle politieke moorden’, schrijft Ben de Jong, inlichtingen-deskundige en gastonderzoeker en -docent aan de Universiteit Leiden, in een recensie voor de Clingendael Spectator.

Volgens De Jong wordt in twee boeken over de ‘moordcampagne’ van het Kremlin de onjuiste indruk gewekt dat bijna elke dode in het buitenland met een Russische connectie op de rekening van president Vladimir Poetin en zijn regime kan worden geschreven.

Over politieke moorden in en buiten Rusland waarbij de Russische overheid mogelijk betrokken is, bestaat veel onduidelijkheid. Voor zover het liquidaties in Rusland betreft worden soms daders gevonden, maar opdrachtgevers blijven altijd buiten schot. Vaak kun je je afvragen of de daders echt de daders zijn, of dat het gaat om mensen bij wie de moord in de schoenen wordt geschoven.

Poetins ‘moordcampagne’ in het buitenland

Ben de Jong noemt de voorbeelden van de moord op de Russische journaliste Anna Politkovskaja in 2006 en de Russische politicus Boris Nemtsov begin 2015. 'Liquidaties in Rusland worden vrijwel nooit echt goed uitgezocht omdat de Russische overheid serieus onderzoek tegenwerkt en achter de schermen saboteert.'

Wanneer er echter een politieke moord in het buitenland plaatsvindt waar een mogelijkheid van Russische betrokkenheid bestaat, wordt dat met een beetje geluk wel goed uitgezocht door een buitenlandse overheid. In sommige gevallen zoals bij de moord op Alexander Litvinenko in Londen in 2006 is de schuld van de Russische overheid zonneklaar.

Ben de Jong meent dat de auteurs van de twee besproken boeken de neiging hebben de hand van Poetin of de Russische overheid te zien in liquidaties waar dat niet altijd hard gemaakt kan worden.  Soms worden ook in Rusland ongetwijfeld mensen geliquideerd om ‘gewone’ criminele redenen.

Lees het volledige artikel op de website van de Clingendael Spectator.