Online HRM-trainingen spelen in op thuiswerken

Van timemanagement en mindfulness tot online leiddinggeven. Bijna alle trainingen, coachsessies en introducties van HRM Learning & Development worden nu online aangeboden. Opleidingscoördinator Jasmijn Mioch en trainee Marleen Zwetsloot vertellen wat er allemaal mogelijk is.

Dit voorjaar stonden tal van trainingen gepland en toen brak de coronacrisis uit. Een grote tegenslag voor de cursussen? Dat valt erg mee, verzekeren Jasmijn Mioch en Marleen Zwetsloot. Veel trainingen waren namelijk al blended zoals dat heet: een combinatie van online en op locatie. Bovendien was het aanbod sinds eind vorig jaar al uitgebreid met tal van online trainingen van New Heroes, de opleidingspartner van de universiteit. Vliegensvlug hebben de medewerkers van Learning & Development en de trainers de programma’s aangepast. Hierdoor gaan er nu van de 34 geplande trainingen al 22 gewoon door. Zwetsloot en opleidingscoördinator Jasmijn Mioch gaven webinars aan de trainers om hen te helpen de cursussen online te maken.

Een webinar is een interactieve online workshop.

Aangepast programma

Trainer Marion Miezenbeek was erg blij met deze ondersteuning: ‘De grootste uitdaging was voor mij Teams te leren kennen en ermee werken zodat alles vlotjes kon verlopen. De training is aangepast met extra korte pauzes en afwisselende werkvormen. De eerste reacties zijn erg positief. Deelnemers vinden het intensief, maar erg leerzaam.’ Een overzicht van het aanbod kun je in de cursuscatalogus vinden. De  online trainingen vind je onderaan de pagina als je selecteert op de werkvorm e-learning.

Cursus gastvrijheid

Is er behoefte aan trainingen in deze onzekere, voor veel medewerkers stressvollere tijd? Ja, sommige cursussen zijn zelfs populairder dan ooit, aldus Zwetsloot en Mioch. Medewerkers van het UFB bijvoorbeeld hebben het nu dikwijls minder druk dan normaal nu de gebouwen bijna leeg zijn. Daarom is er nu wel tijd voor een online cursus gastvrijheid.

Healthy University @Home

En hebben wetenschappers tijd en zin in een training nu ze ook vanuit huis hun onderwijs en onderzoek draaiende moeten houden? Mioch: ‘De trainingen worden aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Vooral jonge wetenschappers geven aan juist nu cursussen te willen volgen als timemanagement, blogging, mindfulness en hoe je stress bespreekbaar maakt.’ Ze wijst op het dossier Healthy University @Home dat veel tips geeft om fysiek en mentaal zo prettig mogelijk thuis te werken. Ook ontwikkelt het team momenteel een cursus online leidinggeven voor managers, die in juni van start zal gaan.

Coaching

Het grotendeels thuiswerken pakt voor iedereen weer anders uit, constateren beiden. Sommige medewerkers hebben het heel druk met hun gezin en komen tijd te kort om alles te combineren.  Zwetsloot: ‘Anderen hebben juist last van eenzaamheid en missen hun collega’s. Dan kunnen ze soms moeilijk hun laptop wegzetten en blijven ze maar doorgaan.’ Medewerkers die worstelen met een goede balans en hun mentale welzijn kunnen online coaching krijgen. Je kunt een afspraak met een coach maken per e-mail via: coacheshealthyuniversity@bb.leidenuniv.nl, of per telefoon via 071 527 3193.

Loopbaanadvies

Een andere mogelijkheid is loopbaancoaching. Loopt je contract af, ben je op zoek naar een andere invulling van je werk, heb je behoefte aan coaching of wil je meer informatie van een van de loopbaanadviseurs? Een intakegesprek is altijd vrijblijvend en kosteloos. Het gesprek kan plaatsvinden via Teams, Skype of telefonisch. Je kunt je aanmelden via loopbaanadvies@bb.leidenuniv.nl. Liever zelf aan de slag? Kijk dan eens op het Career Platform.

Introductiedag

Een speciale doelgroep vormen de nieuwe medewerkers die in deze buitengewone tijd hun weg binnen de organisatie moeten vinden. Op de online introductiedagen leren zij alvast elkaar en de universiteit kennen aan de hand van virtuele rondleidingen, een duik in de universiteitsgeschiedenis, actuele thema’s zoals privacy en een chatsessie met rector Carel Stolker. Deze introductiedagen vinden plaats op 28 mei van 9:30-11:30 (voertaal Engels) en op 15 juni van 9:30-11:30  (voertaal Nederlands).