Nieuwe film over het leven van Ben Telders (1903-1945)

Vlak voor dodenherdenking werd er een nieuwe film gelanceerd over het leven en de nalatenschap van Ben Telders. Telders was aan het begin van de Tweede Wereldoorlog hoogleraar Volkenrecht aan de Universiteit Leiden, en kwam vanwege zijn protest tegen de Nazi’s om in een concentratiekamp.

In april was het precies 75 jaar geleden dat Telders omkwam in het concentratiekamp Bergen-Belsen. Enkele dagen voor de bevrijding van het kamp overleed hij aan vlektyfus. Leden van de TeldersStichting en het Leidse Volkenrechtelijk Dispuut “Professor Mr. B.M. Telders” wilden hem daarom dit jaar eren met een symposium, maar dat kon vanwege de uitbraak van corona niet doorgaan.

Wel leverden de organisatoren een prachtige film op over het leven en de nalatenschap van de hoogleraar die in 1940 een groot aandeel had in het Leidse protest tegen de Jodenvervolging, en dat uiteindelijk met de dood moest bekopen. ‘Het doel van de film is om de persoon van professor Telders en zijn plaats binnen de Universiteit van Leiden 75 jaar na zijn dood uitgebreid te belichten,’ zegt Ida van Veldhuizen, lid van het eerdergenoemde dispuut. ‘Tevens willen we een voorbeeld geven aan de huidige generaties voor een bewustwording van de begrippen burgermoed en vrijheid. Dat zie je terug in de film, waarin we onder meer in gesprek gaan met middelbare scholieren.’

De film “Aan ons de vrijheid” is gemaakt door de Leidse filmmaker Marit Geluk, en hieronder volledig te zien.

“Aan ons de vrijheid”

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of