Nieuwe database onthult geheime relatie tussen planten en schimmels

Leidse onderzoekers hebben 120 jaar aan wetenschappelijke informatie gebundeld in een database van plant-schimmel-interacties. Deze belangrijke biologische data is nu vrij beschikbaar voor onderzoekers en natuurbeschermers. Publicatie in New Phytologist.

Bijna alle vaatplanten hebben een band met een schimmel in hun wortels die de plant in staat stelt voedingsstoffen uit de grond op te nemen. Deze band, ook wel mycorrhiza, is symbiotisch, zowel de plant als de schimmel halen er voordeel uit. De band is zo belangrijk dat de meeste plantensoorten niet zouden overleven zonder de schimmel.

Tot nu was informatie over deze symbiotische band verspreid over een veelvoud aan wetenschappelijke publicaties. Een nieuwe database, beschikbaar via de Global Biodiversity Information Facility (GBIF) en het PlutoF biodiversiteits data-platform, bundelt alle informatie in een bron en stelt onderzoekers in staat een beter begrip te krijgen van het belang van de relatie tussen plant en schimmel.

Fundamentele aspect van plantenleven

Wortelschimmels helpen planten niet alleen voedingsstoffen op te nemen uit de grond, maar de verschillende soorten mycorrhiza kunnen ook een grote invloed hebben op plantenleven in het algemeen. Onderzoek heeft aangetoond dat de soorten en concentratie mycorrhiza in een ecosysteem een grote invloed kan hebben op de biodiversiteit. Studies hebben zelfs laten zien dat mycorrhiza in de bodem zelfs bepalen hoeveel koolstof een ecosysteem op kan slaan in de bodem.

Ecoloog Nadia Soudzilovskia (CML), leider van de onderzoeksgroep die de database heeft samengesteld, benadrukt het belang van het begrijpen van de relatie tussen schimmel en plant: ‘Het is de oudste symbiotische relatie ter wereld. Pas in de laatste twee decennia zijn beginnen te gaan begrijpen hoe belangrijk mycorrhiza echt zijn. Met deze database kunnen we door de bomen het bos weer zien. Door alle bestaande kennis samen te voegen kunnen we de rol van over mycorrhiza-symbiose in ecosystemen leren begrijpen.’

Groeiende database

Met behulp van de nieuwe database kunnen onderzoekers planten met specifieke mycorrhiza aan een schimmel koppelen. Soudzilovskia: ‘Het was veel werk om de database samen te stellen. We moesten decennia aan onderzoek doorpluizen en eventuele fouten opsporen. Als we conflicterende data tegenkwamen, moesten we bepalen of het een vergissing was of dat het om een nieuwe identificatie van een schimmel ging.’

De database bevat op dit moment nog niet de gegevens van alle planten ter wereld, maar biedt wel de mogelijkheid voor onderzoekers om nieuwe informatie toe te voegen.. Soudzilovskia: ‘Wat er nu aan planten in de database zit omvat het grootste deel van de biomassa op Aarde, maar meer data toevoegen is belangrijk. Wetenschappers en andere experts kunnen zelf nieuwe informatie toevoegen en ook commentaar achterlaten bij lemma’s. We willen zeer transparant zijn.’

Naast informatie over welke plant samenleeft met welke schimmel, bevat de database ook metadata over bodemgesteldheid, klimaat en locatie van vindplaats van elke plant.

Lees hier het volledige paper.