Opname CPL & ICCT Live Briefing: Rechtsextremisme in Europa - Duitsland als Case Study – 20 april 2020

Ruim 300 mensen uit 38 verschillende landen namen deze week deel aan de online lezing “Right Wing Extremism in Europe: The Case of Germany”, met gastsprekers prof. Arie Kruglanski en dr. David Webber. Deze lezing, die eerder fysiek zou plaatsvinden op 27 maart, betrof een gezamenlijk initiatief van het Centre for Professional Learning (CPL) en het International Centre for Counter-Terrorism – The Hague (ICCT). Voor het CPL vormde het evenement een succesvolle aftrap van activiteiten die het komende jaar voor onder meer haar alumni georganiseerd zullen worden, al dan niet online. De lezing is hieronder terug te kijken.

Opname CPL & ICCT Live Briefing 20 april 2020: Rechtsextremisme in Europa - Duitsland als Case Study

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Rechtsextremisme in Europa - Duitsland als Case Study

Arie Kruglanski en David Webber hebben uitgebreid empirisch onderzoek gedaan naar gewelddadig extremisme, en in de briefing deelden zij hun inzichten over de vraag waarom individuen zich aangetrokken voelen tot, zich aansluiten bij, blijven in of vertrekken bij gewelddadige (extremistische) bewegingen en hoe dit kan worden tegengegaan. Ze hebben met name de bevindingen gepresenteerd van hun nieuwste boek: "Radicals 'Journey: German Neo Nazis Voyage to the Edge and Back". De auteurs gingen diep in op de drijfveren van Duitse neonazi's die hun eerste lidmaatschap van deze groepen veroorzaken, de elementen die het lidmaatschap aantrekkelijk maken en de factoren die er uiteindelijk toe leiden dat leden vertrekken.

Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van het voorkomen van gewelddadig extremisme? Schrijf je in voor ons Online Summer Programme van 17-19 augustus. Door middel van lezingen, workshops, paneldiscussies en werkbezoeken wisselen de deelnemers ideeën en ervaringen uit met experts uit de wetenschap en praktijk.

Het Centre for Professional Learning (CPL) biedt opleidingen voor hogeropgeleide professionals: starters, ervaren professionals en leidinggevenden. Vind hier meer informatie over alle onze programma's binnen het thema veiligheid.