Inlichtingenexpert Ben de Jong in Zembla over Thierry Baudet en Rusland

Zembla, het onderzoeksjounalistieke televisieprogarmma van BNNVARA, heeft op 16 april een aflevering uitgezonden over de band tussen Thierry Baudet van Forum voor Democratie en de Kremlin. Hiervoor was Ben de Jong, gastonderzoeker bij het Instituut of Security and Global Affairs, geïnterviewd. De Jong is ook onderzoeker op het gebied van inlichtingendiensten bij het Clingendael Instituut.

In de Zembla uitzending wordt gesuggereerd dat Baudet of zijn partij financieel gesteund van Russische-actoren zouden zijn om antiwesterse en anti-NAVO propaganda te promoten. Volgens de Jong proberen de Russen westerse geestverwanten te vinden waarmee zij het Westen intern kunnen destabiliseren. ‘Ik wil niet zeggen dat Baudet een puppet van de Kremlin is,’ beweerde de Jong, ‘Het kan best zijn dat het gewoon een volstrekt naïeve man is.’ Toch vond de Jong de motieven van het gedrag van Baudet moeilijk om te begrijpen.

‘Dat lijkt me voor Rusland zeer gunstig'

Tijdens het onderzoek, sprak Zembla met verschillende bronnen rond Baudet waardoor zij toegang kregen tot gevoelige informatie, namelijk inzage in WhatsApp-groepen van Forum voor Democratie. Namen van een journalist en een politieke deskundige worden vermeld die bleken professionele banden te hebben met Rusland, namelijk Kornilov en Laughland. Zij werden geïnterviewd door Zembla over hun relaties met Baudet. Bovendien werd Henk Otten, medeoprichter van Forum voor Democratie, aan het woord gelaten waar hij het gedrag en relaties van zijn collega verweet. Otten heeft zelfs berichten laten zien waar hij Baudet van zijn relaties waarschuwt en over zijn anti-NAVO agenda confronteert. ‘Dat lijkt me voor Rusland zeer gunstig,' commenteerde de Jong over het verzoek van Baudet om uit de NAVO te treden.

In deze uitzending onthult de Zembla team de dossier van Baudet en Rusland verder waarbij Ben de Jong vervolgens zijn opinie als inlichtingenexpert geeft.

Herbekijk hier de Zembla uitzending.

NRC heeft hiervan een samenvattend artikel geschreven. Lees hier het volledige artikel.