Sterrenkundige Jorryt Matthee ontvangt MERAC-prijs voor proefschrift

De Nederlandse sterrenkundige Jorryt Matthee krijgt de Europese MERAC-prijs voor het beste proefschrift in de observationele astrofysica. Matthee promoveerde in 2018 aan de Universiteit Leiden en doet nu onderzoek aan de ETH Zürich.

Wolk van waterstof

In het vroege heelal worden sterrenstelsels omhuld door een soort mist: een wolk van waterstof. Bij stelsels in het latere heelal is die mist verdwenen. Jorryt Matthee slaagde er voor het eerst in het optrekken van die mist in beeld te brengen. De promotoren van Matthee waren Huub Röttgering, Joop Schaye en David Sobral. Voor zijn proefschrift won hij in 2018 al de facultaire prijs voor het beste proefschrift en in 2019 de prestigieuze IAU PhD Prize

Tijdens zijn promotieonderzoek ontdekte Matthee onder andere het helderste sterrenstelsel in het vroege heelal tot dan toe. Ook zag hij dat zich rond alle vroege sterrenstelsels gigantische halo's van zogeheten Lyman-alfafotonen bevinden.

MERAC-prijzen

De MERAC-prijzen worden toegekend door de European Astronomical Society (EAS). Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 20.000 euro. De winnaars mogen een plenaire lezing houden op de jaarbijeenkomst van EAS. Deze bijeenkomst vindt dit jaar plaats in Leiden en duurt van maandag 29 juni tot en met vrijdag 3 juli.

Bron: astronomie.nl