Prof. Bert Meijer, lid Raad van Toezicht, geridderd

Prof.dr. E.W. Meijer, lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Leiden, is op 28 februari benoemd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

De Orde van de Nederlandse Leeuw, waarin prof. Bert Meijer is benoemd, is de oudste en hoogste civiele ridderorde in Nederland. Iemand komt alleen in aanmerking voor een onderscheiding in deze orde bij een uitzonderlijke prestatie voor de samenleving. Burgemeester Jan Brenninkmeijer van Meijers woonplaats Waalre, speldde de hoogleraar aan de TU Eindhoven de, bij dit bijzondere eerbetoon behorende, versierselen op.

Supramoleculaire polymeren

Natuurkundige en Spinozawinnaar Meijer geldt als de grondlegger van het onderzoeksveld van de supramoleculaire polymeren, waarvan hij de uitvinder was. Ze worden onder meer gebruikt in de medische wetenschap en in ziekenhuizen. Momenteel verkent Meijer supramoleculaire polymeren als vervanger van biologisch weefsel.

Meijer werkte bij DSM en Philips en is sinds 1991 hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. In 1994 werd hij ook hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Lintje Meijer
Meijer met zijn partner en burgemeester Brenninkmeijer van Waalre

Zwaartekrachtprogramma

In 2001 werd Meijer gekozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) en in 2014 won hij de Prijs Akademiehoogleraar van deze wetenschappelijke organisatie.

Meijer is oprichter en wetenschappelijk directeur van het Institute for Complex Molecular Systems aan de TU Eindhoven. Sinds 2012 leidt hij het Zwaartekrachtprogramma Functionele Moleculaire Systemen, met een budget van 27 miljoen. Zo’n twintig patenten staan op Meijers naam en hij is 60.000 keer geciteerd. Verder is Meijer als adviseur of anderszins betrokken bij diverse gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften.

Lowlands

Meijer wordt nooit moe van het uitdragen van wetenschap en het belang ervan. Dat doet hij via bezoeken aan scholen, op radio en tv en op festivals zoals Lowlands. Daarnaast vindt hij veel voldoening in het begeleiden, en in de juiste richting wijzen van jonge mensen zoals studenten en promovendi. Van deze laatsten begeleidde hij er 95 begeleidde; 25 van hen werden zelf ook hoogleraar. Meijer is niet tevreden voor iedereen zijn of haar plek had gevonden.

Bron: De Schakel/Persgroep Nederland
Mail de redactie