Nikki Sterkenburg in Trouw en RTL Nieuws over rechts-extremisme in Nederland

Op woensdag 19 februari schoot een aanhanger van het rechts-extremisme negen mensen dood in het Duitse Hanau. Er is in Duitsland de laatste jaren een patroon van aanslagen te zien. In 2018 waren er ongeveer 1000 incidenten. De vraag is hoe groot de dreiging van het rechts-extremisme is in Nederland? Nikki Sterkenburg spreekt hierover in Trouw en RTL Nieuws.

Volgens Nikki Sterkenburg, promovendus aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, zijn extreemrechtse groepen niet aan het groeien. Wel verspreid het gedachtegoed steeds meer over thema’s die een breder publiek aanspreken, zoals migratie of de Zwarte Pieten discussie. Ook is de toon van het debat verhardt meent Sterkenburg. ‘Het aantal racistische uitingen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Ik zie een verschuiving in wat als normaal taalgebruik wordt gezien’.

Sterkenburg zegt dat activisten van het extreemrechtse gedachtengoed echter niet snel over gaan tot het plegen van geweld, met als uitzondering de man die eind 2015 een vuurwerkbom voor het huis van een Somalisch gezin liet ontploffen.’Het blijft veelal bij bedreigingen en vernielingen', gaat Sterkenburg verder. 'Wanneer een activist wél overgaat tot geweld, zie je dat de solidariteit in het extreemrechtse circuit laag is'.

Lees het volledige verhaal van Nikki Sterkenburg op de websites van Trouw en RTL Nieuws

Promovenda Nikki Sterkenburg doet onderzoek naar radicaal- en extreemrechtse groeperingen. Uit een rapport van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV) bleek eind 2018 dat het aantal geweldsincidenten door extreemrechtse organisaties in Nederland toeneemt. Sterkenburg onderzoekt waarom mensen lid worden en blijven van zo’n groepering.