‘Samenwerken is hard nodig voor wetenschappelijke doorbraken’

Hoe maken en houden we onze samenleving gezond, inclusief, digitaal en duurzaam? Om met de wetenschap antwoord te vinden op die vragen, is samenwerkingen tussen de universiteiten van Leiden, Delft en Erasmus essentieel. Dat stelde Wim van den Doel, het nieuwe boegbeeld van de LDE-samenwerking, bij een netwerkbijeenkomst op 13 februari.

Hoe gaan we om met de klimaatverandering en hoe krijgen nieuwe digitale ontwikkelingen als artificiële intelligentie een plek in onze samenleving? Hoe houden we onze steden leefbaar en hoe zorgen we voor energie die zonder CO-2 uitstoot worden opgewekt en geleverd? Hoe maken we de economie circulair en de samenleving inclusief?

Wetenschappelijke doorbraken zijn (ook) voor deze grote maatschappelijke vraagstukken hard nodig, en daarbij is interdisciplinaire samenwerking onmisbaar. Dat doen we volop in LDE-verband, de samenwerking tussen de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. Wim van den Doel, het nieuwe boegbeeld van de LDE-alliantie en hoogleraar Algemene geschiedenis in Leiden, stelde zich op 13 februari voor op een LDE-netwerkbijeenkomst in Delft. Hij vertelde over de vier grote, strategische thema’s waarop de drie universiteiten de komende jaren volop gaan inzetten met onderzoek, onderwijs en valorisatie: healthy society, inclusive society, digital society en sustainable society.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of