Universiteit Leiden

nl en

Venetiaanse premières: Een onlangs ontdekte sonate van Vivaldi ‘ANONIMO VENEXIAN’ (CD release)

Leiden Universiteit alumna en blokfluitiste Dr. Inês d'Avena en clavecinist Claudio Ribeiro brengen hun derde CD dit jaar uit. Hun nieuwste album, ‘Anonimo Venexian’, bevat wereldpremière-opnames van recente barok-ontdekkingen, gedaan in Venetiaanse archieven.

Onder deze vondsten bevindt zich een nieuwe, aan Antonio Vivaldi toegeschreven sonate voor blokfluit en basso continuo. De CD werd opgenomen in een achttiende-eeuwse concertzaal in Venetië en werd onlangs internationaal uitgebracht door Ramée/Outhere Music. De CD wordt gepresenteerd bij concerten in Zuid-Korea, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Een speciaal presentatieconcert zal plaatsvinden op vrijdag 31 Januari 2020 om 19.00u, in de Keizersgrachtkerk, Keizersgracht 566, Amsterdam, met steun van de Italiaanse ambassade en het Istituto Italiano di Cultura in samenwerking met Poorters van Venetië. De opbrengst van het concert wordt ter beschikking gesteld aan het fonds voor redding van de stad Venetië.
 

Universiteit Leiden alumna en blokfluitiste Dr. Inês d'Avena en clavecinist Claudio Ribeiro

Het project #40daysinVenice

In het najaar van 2018 doorzochten Inês d'Avena en Claudio Ribeiro 40 dagen lang diverse muziekarchieven van La Serenissima, op uitnodiging van The Emily Harvey Foundation. Hun nieuwe vondsten, 6 sonates in manuscript afkomstig uit de Fondo Correr/ Conservatorio Benedetto Marcello en uit de Fondazione Querini Stampalia, zijn mooie voorbeelden van achttiende-eeuwse Venetiaanse kamermuziek, die de frisheid en ritmische levendigheid tonen die zo in dit repertoire worden gewaardeerd. In het CD-programma zijn een aantal anonieme sonates per flauto opgenomen en 2 anonieme sonates voor klavecimbel solo, allemaal premières, aangevuld met een toccata door Francesco Gasparini en 2 sonates door Diogenio Bigaglia.

 

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Een nieuwe Vivaldi sonate

Inês d'Avena en Claudio Ribeiro vonden de Sonata per Flauto in F-groot in het ‘Fondo Esposti e Provenienze Diverse’ dat manuscripten bezit, afkomstig uit het Ospedale della Pietà. Ondanks een niet aangegeven auteurschap leidde de oorsprong, maar vooral de Vivaldiaanse taal waarin het is geschreven de twee oude-muziekspecialisten er toe aan te nemen dat de sonate een voorheen onbekend werk moest zijn van Antonio Vivaldi. Na langdurige bestudering waarin het werk vergeleken werd met andere werken van Vivaldi, en een vruchtbare samenwerking en discussie met musicologen die op dit gebied als expert beschouwd worden, is besloten dit werk aan Vivaldi toe te schrijven.
 

De unieke akoestiek van een achttiende-eeuwse Venetiaanse concertzaal

Anonimo Venexian is niet alleen een verslag van deze nieuwe ontdekkingen maar ook het vastleggen van de akoestiek van een authentieke achttiende-eeuwse Venetiaanse concertzaal. De ovaal gevormde Sala della Musica van het Ospedale dei Derelitti in Venetië, bekend onder de naam Ospedaletto, werd in 1777 voltooid. De ruimte was vanaf het begin bedoeld als muziekzaal en er werd zorg gedragen voor de akoestische eigenschappen van deze ruimte. Het was juist in deze zaal, met zijn terrazzo alla veneziana vloer en prachtige achttiende-eeuwse fresco’s door Jacopo Guarana, dat deze CD werd opgenomen.

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.