Nieuwe Honours Classes over gezondheid en natuur

De Honours Academy biedt vanaf maart twee nieuwe Master Honours Classes aan. Gemotiveerde masterstudenten kunnen daarin onderzoek doen naar de relatie tussen mens en natuur of werken aan een innovatie voor de gezondheidszorg. ‘Studenten van verschillende achtergronden kunnen zo kennismaken met uitdagingen uit het echte leven.’

In Innovating Health and Well-being through Entrepreneurship (5 EC) gaan studenten naast hun reguliere master aan de Universiteit Leiden op zoek naar innovaties voor de gezondheidszorg en het welzijn van mensen. ‘Je kunt bijvoorbeeld denken aan de manier waarop laaggeletterden kunnen begrijpen hoe ze gezond blijven’, legt coördinator Lex van Delden (Leyden Academy) uit. Een andere opdracht voor de studenten zou kunnen zijn om naar het ontwerp van een nieuw te bouwen verpleeghuis te kijken, ‘waarbij de nadruk meer op leefplezier moet liggen dan op zorg’, aldus Van Delden.

Haalbaar en betaalbaar

Het gaat er in dit vak om dat studenten dichtbij de eindgebruikers van zorg en welzijnswerk komen te staan, zegt Van Delden. ‘Naast dat we de theorie behandelen en de studenten in gesprek gaan met experts, zijn ook die ontvangers van zorg erg belangrijk om erachter te komen wat precies de vraag is die voorligt.’ In groepjes van vier studenten, begeleid door een coach vanuit de universiteit, wordt gewerkt aan een presentatie van het plan. ‘Daarin moeten ze uiteindelijk laten zien dat het plan ook marktwaardig is: dat het haalbaar en betaalbaar is.’

'We kijken naar vragen zoals of een rivier een rechtspositie kan hebben'

In de andere nieuwe class met de naam Planet in Peril: Exploring Human Relations with Nature (5 EC) onderzoeken studenten de relatie tussen mens en natuur. Het uitgangspunt daarbij is de natuur die op dit moment onder druk staat. ‘Er is nog weinig interdisciplinair onderwijs waarbij wordt gekeken naar hoe we in deze situatie terecht zijn gekomen en wat we daarvan kunnen leren’, zegt onderwijskundige Harriët Sjerps, die samen met Norbert Peeters verantwoordelijk is voor de class. ‘In onze class gaan we onder meer kijken naar hoe onze relatie met de natuur door de eeuwen heen is veranderd en naar vragen zoals of een rivier een rechtspositie kan hebben.’

Lied of gedicht

Als eindproduct werken de studenten aan een vorm van expressie waarin de relatie tussen mens en natuur zichtbaar wordt. ‘Dat kan een lied of gedicht zijn, maar ook iets heel anders zoals een tekening, information graphic of betoog. Het gaat erom dat kunst en ratio aan elkaar worden gekoppeld’, zegt Sjerps. Studenten moeten daarbij hun intuïtie aanboren en proberen om ‘hun eigen relatie met de natuur te uiten'. Bij de beoordeling gaat het overigens vooral om het portfolio, waarin het bewijs voor een bepaalde stellingname staat en de keuzes voor de kunstvorm worden toegelicht.

Gemotiveerde masterstudenten kunnen zich vanaf 3 februari aanmelden voor de twee nieuwe vakken. In elke Master Honours Class wordt de verbinding gelegd tussen masterstudenten en de maatschappij. De wetenschappelijke theorie vormt daarbij de basis voor het werken aan een maatschappelijke innovatie of probleemstelling. Eerder dit jaar gingen de classes Circular Economy: from Challenge to Opportunity (10 EC) en Social Innovation in Action (10 EC) al van start, nadat die vorig jaar voor het eerst werden gegeven.