Jacqueline Meulman krijgt carrièreprijs van Psychometric Society

Een erkenning voor een ongekende carrière van meer dan veertig jaar: hoogleraar Toegepaste statistiek Jacqueline Meulman van het Mathematisch Instituut krijgt de Career Award van de Psychometric Society. ‘Een fantastische verrassing.’

Jacqueline Meulman

Positieve impact

De ‘Psychometric Society Career Award for Lifetime Achievement’: een prijs met een lange naam voor wetenschappers met een lange carrière. Het is een prijs die bestaat sinds 2008 en die jaarlijks uitgereikt wordt aan een wetenschapper wiens carrière een positieve impact heeft gehad op de psychometrie – de wetenschap die zich traditiegetrouw bezighoudt met metingen en testen in de psychologie, maar sinds jaar en dag ook met multivariate data-analyse, de tak van Meulman. ‘Ik ben er trots op dat ik nu op deze lijst met grote namen sta.’

De warme band met de Psychometric Society

Hoewel Meulman nauwe banden met de Psychometric Society heeft, kwam de prijs toch als een verrassing. ‘Al sinds 1982, toen ik net afgestudeerd was en een jaar bij AT&T Bell Telephone Laboratories in Amerika heb gewerkt, ben ik lid van de Psychometric Society. Later heb ik ook in de Editorial Council van het tijdschrift Psychometrika en in de Board of Trustees gezeten en ik werd in 2001 verkozen tot President van de Society. Maar sinds 2009 zet ik mij meer in ander verband in voor de statistiek, waaronder vijf jaar als voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Statistiek en Operations Research. Daarnaast ga ik vaker naar andere congressen in plaats van de jaarlijkse bijeenkomst van de Psychometric Society, dus daarom had ik deze prijs niet verwacht.’

Statistische software

Waarvoor ze deze prijs precies krijgt, weet Meulman nog niet. ‘Het juryrapport hoor ik pas bij de uitreiking. Maar ik heb altijd veel aan de ontwikkeling van statistische data-analyse methoden gedaan. En daarbij natuurlijk een van mijn belangrijkste activiteiten: het ontwikkelen van geavanceerde statistische software voor categorische en ordinale data.’ Ze wist eind jaren tachtig met collega’s een licentie voor een aantal programma’s te verkopen aan SPSS, het Amerikaanse bedrijf dat SPSS Statistics ontwikkelde. SPSS is inmiddels overgenomen door IBM en dat bedrijf heeft de samenwerking verlengd. Het Leidse software pakket wordt nog steeds door Meulman en haar groep vernieuwd en uitgebreid. De royalty’s die dit oplevert voor de Universiteit Leiden – sinds 1990 meer dan 14 miljoen dollar – stellen haar tot op de dag van vandaag in staat om naast de onderzoekers en programmeurs die aan de software werken, onder andere een hele groep van promovendi aan te stellen.

Dubbel feest

Tien dagen nadat Meulman over de toekenning van haar prijs hoorde, ontving ze ander heugelijk nieuws: Oud-promovendus Maarten Kampert, die ze had voorgedragen voor de Psychometric Society Dissertation Prize, won deze prijs. ‘Allebei een prijs, dubbel feest dus!’ Kampert en Meulman zullen samen afreizen naar de 2020 International Meeting of the Psychometric Society (IMPS 2020) bij de University of Maryland, dat vlakbij Washington D.C. ligt. De bijeenkomst vindt plaats van 14 tot en met 17 juli. Beiden zullen op dit congres over hun onderzoek spreken.

Over de prijs

De Psychometric Society Career Award for Lifetime Achievement bekroont personen wiens publicaties, presentaties en professionele activiteiten gedurende een carrière een brede positieve invloed hebben gehad op het gebied van de psychometrie. Deze bijdragen kunnen bestaan uit belangrijke theoretische of methodologische ontwikkelingen, toepassingen van psychometrische theorieën en methoden die inhoudelijk onderzoek op het gebied van psychologie, onderwijsmetingen of aanverwante gebieden hebben beïnvloed, of innovatieve ideeën die de psychometrische praktijk significant hebben beïnvloed.